لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

شرکت اطلاعات نفتکش‌ها:‌ ایران نام سه نفتکش دیگر خود را تغییر داده است


شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، به رادیو فردا گفته‌است طی هفته‌های گذشته، ایران به غیر از «گریس ۱»، نام سه نفت‌کش دیگر خود را برای «فروش پنهانی نفت» تغییر داده‌است.

به گفته این شرکت، نفت‌کش «سی دراگون» نام خود را به «نِکسو»، نفتکش «مینگ ژو» به «آرتمیس» و نفتکش «گس اینفینیتی» نام خود را به «اِکو استار» تغییر داده است.

نفتکش «گریس ۱» بیش از دو ماه پیش در حالی که با طی نزدیک ۲۳ هزار کیلومتر مسیر نامتعارف، قاره آفریقا را دور زده بود، در جبل‌الطارق توقیف و بعد از ۴۵ روز آزاد شد. ایران نام این نفتکش را به «آدریان دریا۱» تغییر داد و بعد از سه هفته سرگردانی، هم‌اکنون در آب‌های سوریه، نزدیک بندر طرطوس لنگر انداخته، اما هنوز تصمیمی برای تخلیه نفت خود نگرفته‌است.

آمریکا می‌گوید مقامات ایران «به دروغ» مدعی شده بودند بار ۲٫۱ میلیون بشکه‌ای این نفتکش به سوریه نمی‌رود تا مقدمات رفع توقیف آن را فراهم سازند.

کپلر می‌گوید جمهوری اسلامی برای «فرار از تحریم‌ها و فروش پنهانی نفت»، نام سه نفتکش دیگر را تغییر داده و باز هم از روش‌هایی مانند خاموش کردن سیستم سیگنال‌دهی نفتکش‌ها، تخلیه بار نفتکش به نفتکشی دیگر در میانه دریا و غیره استفاده می‌کند و «سعی در فروش پنهانی نفت خود دارد.»

این گزارش می‌افزاید ایران ماه گذشته روزانه ۱۸۱ هزار بشکه «بارگیری نفت» داشته‌است. در مورد «تحویل نفت»، این گزارش می‌افزاید احتمالاً ایران در ماه گذشته ۱۳۸ هزار بشکه نفت به چین تحویل داده‌است.

کپلر می‌گوید یک نفت‌کش عظیم ایران نیز احتمالاً در ماه اوت نفت به چین تحویل داده، اما هنوز این شرکت نتوانسته آن را دقیقاً تأیید کند و اگر چنین کاری انجام شده باشد، صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته می‌تواند ۶۰ تا ۱۹۸ هزار بشکه دیگر افزایش داشته باشد.

ایران بخشی از نفت خود را در چین انبار می‌کند و مشخص کردن اینکه نفت تحویلی به چین برای فروش بوده یا ذخیره، موضوع پیچیده‌ای است.
ایران مالک نفتی است که در چین ذخیره می‌کند و این محموله‌ها جزو صادرات حساب نمی‌شود.

ایران همچنین ماه گذشته روزانه ۲۲ هزار بشکه نفت به ترکیه و ۳۳ هزار بشکه به سوریه تحویل داده‌است. صادرات نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه بود.

آمارها نشان می‌دهد که «بارگیری» نفت ایران در خلیج فارس، طی ماه اوت نسبت به ژوئیه نصف شده‌است. ایران همچنین صادرکننده فرآورده‌های نفتی و گاز مایع (ال‌پی‌جی) است.

کپلر به رادیو فردا می‌گوید میزان «بارگیری» گاز مایع ایران در ماه اوت حدود ۳۸۳ هزار تن بوده، در حالی که در ماه ژوئیه این رقم ۵۱۴ هزار تن بود.

تقریباً چین تنها مشتری گاز مایع ایران باقی مانده‌است. این کشور ماه گذشته ۴۶۰ هزار تن گاز مایع از ایران دریافت کرده‌است. معمولاً دو هفته طول می‌کشد تا محموله‌های بارگیری شده ایران به چین برسد و از این‌رو آمارهای «بارگیری» و «تحویل نفت» متفاوت هستند.

به تازگی رویترز گزارش داده بود که ایران هم‌اکنون ماهانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرآورده‌های نفتی (عمدتا نفت کوره) و گاز مایع دارد.

صادرات نفت کوره ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۹ افت داشت، اما آمارهای رویترز نشان می‌دهد که صادرات نفت کوره ایران دوباره جان گرفته و در محدوده ۱٫۲ تا ۱٫۳ میلیون تن در ماه است.

پیش از تحریم‌ها این رقم در محدوده ۱٫۴ تا ۱٫۵ میلیون تن در ماه بود.

ایران در سال‌های گذشته مقداری گازوئیل نیز صادر می‌کرد، اما صادرات بنزین نداشت. رویترز می‌گوید ایران هم‌اکنون مقداری بنزین نیز صادر می‌کند.

اخیراً بیژن نامدار زنگنه نیز اعلام کرد که تولید روزانه بنزین کشور به ۱۰۵ میلیون لیتر (۶۶۰ هزار بشکه) و مصرف داخلی به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده و از این‌رو صادرات بنزین مازاد آغاز شده‌است.

منابع: کپلر، رویترز / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG