لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

نشت «گسترده» نفت از سکوی میدان ابوذر ایران در خلیج فارس


عکسی که خبرگزاری رسمی ایرنا از این نشتی نفت منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری رسمی ایرنا از این نشتی نفت منتشر کرده است

یک روز بعد از انتشار عکس‌هایی توسط شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها، «تانکرترکرز»، یک مقام ایرانی نشت نفت از خط لوله سکوی میدان نفتی ابوذر در خلیج فارس را تایید کرد.

تانکرترکرز روز دوشنبه، چهارم آذرماه، عکسی از روز جمعه هفته گذشته منتشر کرد که نشان می‌دهد، یک لکه نفتی به طول ۲۰ کیلومتر در آب‌های نزدیک جزیره خارک مشاهده می‌شود. در توئیت دیگری این شرکت نوشت، آلودگی احتمالا از خطوط لوله است.

یک روز بعد از افشای نشت گسترده نفتی از تاسیسات ایران، نهایتا یک مقام ایرانی در سکوت وزارت نفت، این موضوع را تایید کرد.


به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، روز سه‌شنبه، پنجم آذرماه، به خبرنگاران گفت که در پی رویت آلودگی جدید نفتی در آب‌های خلیج فارس حوالی جزیره خارک در روزهای اخیر عملیات پاک‌سازی آغاز شده،‌ اما «با توجه به شدت و احتمال توسعه دامنه آلودگی برای مهار آن به امکانات و نیروهای بیشتر نیاز است».

وی گفت بنا بر گزارش‌های دریافتی مبنی بر آلودگی نفتی در دریا از محل خط لوله انتقال نفت مربوط به سکوی نفتی ابوذر تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره منطقه خارک در هشت مایلی غرب جزیره خارک شناورهای قیام و ناجی ۹ به محل وقوع آلودگی اعزام شدند.

آقای ارجمندزاده گفت لکه‌‎های نفتی به وسعت ۱۵ مایل (حدود ۲۴ کیلومتر) و با عرض ۱۰۰ متر در منطقه دیده شده است.

بدین ترتیب، طی چند روز گذشته، میزان آلودگی نفت نسبت به روز جمعه افزایش یافته است.

به گفته آقای ارجمندزاده، شدت آلودگی به گونه‌ای است که مهار آن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر و شرکت نفت فلات قاره امکان‌پذیر نیست و احتمال توسعه دامنه آلودگی ایجاد شده وجود دارد.

ایرنا می‌نویسد ۲۴ شهریورماه امسال نیز به علت نشت نفت از یکی از لوله‌های نفتی در ۲.۵ مایلی جزیره خارک، آلودگی نفتی سواحل این جزیره و حتی بخش‌هایی از سواحل گناوه و بندرریگ را فراگرفت.

نشت نفت از خط لوله میدان دریایی ابوذر در حالی است که شرکت ملی نفت ایران درست یک ماه پیش از تعمیر آن خبر داده بود.

این خط لوله ۲۴ اینچی به‌ خاطر نشت نفت تعمیر شده بود و شرکت ملی نفت ایران روز ششم آبان‌ماه در سایت رسمی خود اعلام کرد نشتی این خط لوله «با موفقیت مهار و تعمیر» شده است.

اردشیر ضابطی، رئیس تعمیرات زیر آب منطقه خارک گفته بود: «با توجه به حجم و فشار آب زیاد (در عمق دریا) و در اختیار نداشتن نشت‌بند استاندارد و کارخانه‌ای، مشکلات زیادی برای اجرا، مهار و تعمیر این نقطه (نشتی در خط لوله) ایجاد شده بود.»

وی توضیح نداد چرا ایران نشت‎‌بند استاندارد و کارخانه‌ای ندارد.

میدان ابوذر دو سال قبل از انقلاب سال ۵۷، یعنی حدود ۴۲ سال پیش راه‌اندازی شد و خطوط لوله آن برای رساندن نفت به خشکی کشیده‎‌ شد. این میدان از طریق سه سکو، روزانه حدود ۱۹۵ تا ۲۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

منابع: تانکرترکرز، ایرنا، شرکت ملی نفت/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG