لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

دیوان عالی ایران حکم اعدام «اراذل و اوباش» متهم به ارتباط با اسرائیل را تأیید کرد


نمایی از ویدئوی اعتراف‌گیری توسط مأموران موساد در خاک ایران
نمایی از ویدئوی اعتراف‌گیری توسط مأموران موساد در خاک ایران

خبرگزاری مهر از تأیید حکم اعدام چهار نفر از افرادی خبر داد که خرداد امسال به‌عنوان «اراذل و اوباش» و متهم به همکاری اطلاعاتی اسرائیل برای اخذ اعتراف اجباری، بازداشت شده بودند.

بر اساس رأی نهایی که شعبه نهم دیوان عالی کشور صادر کرده، متهمان ردیف اول تا چهارم این پرونده به نام‌های حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی، به اتهام «همکاری اطلاعاتی با اسرائیل و آدم‌ربایی» به اعدام محکوم شدند.

سه متهم دیگر نیز به اتهاماتی چون «ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، معاونت در آدم‌ربایی و نگهداری سلاح» به پنج تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

خبرگزاری مهر در گزارش خود از این پرونده ادعا کرده که متهمان «با هدایت سرویس اطلاعاتی» اسرائیل اقدام به «آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می‌کرد» که «با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند».

در این گزارش اشاره صریحی به انتشار ویدئوی اعتراف فردی به نام منصور رسولی که خرداد امسال خبرساز شد نشده است، اما در آن ماه، اندکی پیش از کشته شدن حسن صیاد خدایی، از افسران نیروی قدس سپاه، رسانه‌های اسرائیل صدا و تصویر مردی به نام «منصور رسولی» منتشر کرده بودند.

در این فایل، فرد یاد شده به صدای «بازجویان» خود پاسخ می‌داد و «اعتراف» می‌کرد که حکومت ایران از او خواسته است تا یک اسرائیلی در ترکیه و یک خبرنگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را به قتل برساند.

«منصور رسولی» در آن کلیپ صوتی تقطیع‌شده به «جان مادر و دختر و خانواده‌اش» قسم می‌خورد که کاری در راستای مأموریت محوله ضربه‌زدن به یهودیان و اسرائیلی‌ها انجام نداده و دیگر نیز هرگز کاری نخواهد کرد.

«منصور رسولی» کمی بعد در یک مزرعه از خود فیلم گرفت و با لبخند گفت که او یک «دامدار و باغدار» است، ولی افرادی با ربودن و تهدید او که خانواده‌اش را خواهند کشت، او را وادار کردند آن سخنان را بیان کند.

پس از آن رسانه‌های اسرائیل با استناد به «برخی منابع» نوشتند که عوامل موساد به ایران رفته و در آنجا از رسولی بازجویی کردند، اما تلویزیون حکومت جمهوری اسلامی بعداً مدعی شد که این کار تعدادی «اراذل و اوباش» بوده است و «زورگویان مرتبط با موساد و بیگانگان» در استان آذربایجان غربی شناسایی و بازداشت شده‌اند.

با این حال نزدیک به دو ماه بعد ویدئوی دیگری از یک اعتراف اجباری دیگر پخش شد که در آن فردی به نام یدالله خدمتی می‌گفت که از نیروهای آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران است که فرماندهی آن را علی‌اصغر نوروزی برعهده دارد.

در پی انتشار این ویدئو، صداوسیما و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بازجویی سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، از یدالله خدمتی در خاک ایران را تأیید کردند، اما او را «یکی از نیروهای جهادی وابسته به سپاه» پاسداران معرفی کردند.

با این حال همان زمان نیز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، با وجود تأیید ارتباط این بازجویی با موساد، نوشت افرادی که یدالله خدمتی را ربوده بودند «اراذل و اوباش» بودند.

تیرماه گذشته، ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به‌عنوان نخستین مقام این کشور عملیات اسرائیل در خاک ایران در یک سال گذشته را تأیید کرد.

پرسروصداترین عملیات منتسب به اسرائیل در ایران در سال‌های اخیر کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، در روز هفتم آذر ۱۳۹۹ در حومه تهران است.

اما از روز اول خرداد ۱۴۰۱ که حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، در تهران کشته شد، تا آخرین روز خرداد، مرگ‌های مشکوک دیگری در نقاط گوناگون ایران رخ داد و چندین عملیات نیز علیه صنایع دفاعی ایران صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG