لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

«۲۱ مرگ کرونایی» در ایران در یک هفته؛ وزیر بهداشت همه‌گیری دوباره را تکذیب کرد


این هفته ۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در ایران بستری شده‌اند
این هفته ۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در ایران بستری شده‌اند

درحالی که وزارت بهداشت در ایران در هفته‌ای که گذشت، پس از مدت‌ها، برای اولین بار آمار کرونا در کشور را به صورت هفتگی منتشر کرد و این آمار نشانگر ۷۸۲ بیمار جدید کرونایی و جان‌باختن ۲۱ بیمار مبتلا به این ویروس طی یک هفته است، وزیر بهداشت، بروز دوباره همه‌گیری در کشور را تکذیب کرد.

بنا بر این آمار تازه که مربوط به شنبه گذشته تا روز شنبه، ۱۸ شهریور است، اکنون مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۲۹ نفر رسیده است.

بنابر این آمار، ۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در مورد آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت ایران، همواره تردیدهای جدی وجود داشته و پیش از این محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی کرونا در ایران را سه برابر آماری دانست که وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام می‌کند.

با این وجود، یک روز پس از اعلام این آمار تازه هفتگی، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز یکشنبه در واکنش به این خبرها گفت که «سویه جدید فراگیر کرونا در کشور نداریم» و افزود که «کرونا از وضعیت همه‌گیری یا پاندمی به وضعیت تک‌گیری یا آندمی تبدیل شده که شبیه به آنفلوانزا است.»

وزیر بهداشت این‌گونه اظهار نظر کرد که «کرونا همیشه خواهد بود.»

روز یک‌شنبه و همزمان با تکذیبیه وزیر بهداشت، مینو محرز، متخصص بیماری عفونی و عضو فعال کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمان اوج‌گیری همه‌گیری این ویروس در ایران، خبر داد که «در حال حاضر موارد ابتلا به کووید در کشور در حال افزایش است.»

باوجود هشدارهای تازه در مورد بروز دوباره همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی در روزهای «اربعین» کاروان‌های مختلفی را به‌صورت جمعی راهی کشور عراق کردند که وضعیت بهداشتی این کاروان‌ها مبهم است.

مینو محرز روز یک‌شنبه در ادامه با اشاره به این روند گفت که «زائران به ویژه آن‌هایی که در خانواده، افراد مسن یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید ۳ تا ۵ روز پس از بازگشت از ماسک استفاده کنند.»

همزمان، در روز شنبه، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا گفت که «پاندمی کرونا هنوز هم تمام نشده‌ و به همین دلیل با شروع فصل سرما، نگرانی از کرونا هم سر جای خود باقی است.»

او توضیح داد که «بیش از ۲۰ سویه و زیرسویه مختلف از کرونا در کشور در گردش است که حتی نام برخی از این زیرسویه‌ها را شاید خیلی‌ها نشنیده باشند.»

روز شنبه سایت دیده‌بان ایران نوشت که حمید سوری، رئیس سابق «کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا»، به دلیل حاکم بودن شرایط «تبعیض و رانت‌خواری» در این حوزه، از ایران مهاجرت کرده است.

حمیدی سوری استاد تمام اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که در دوران همه‌گیری کرونا ریاست کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا و در ادامه قائم‌مقامی وزیر وقت بهداشت در چند استان برای مدیریت کرونا را برعهده داشت. او همچنین رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

آقای سوری در مورد دلیل مهاجرت خود ددر یادداشتی نوشته است: «من آدم خانه‌نشین نیستم اما از اینکه تلاش کردند من را خانه‌نشین کنند دلگیر هستم. مهاجرت کردم چون از تبعیض و رانت‌خواری بیزارم. اینجا ۱۲۰ دانشجو دارم که حداقل ۲۰ نفر آن‌ها ایرانی هستند، متأثرم که استاد ایرانی و دانشجوی ایرانی در کشوری دیگر کار علمی انجام می‌دهند.

این استاد همه‌گیرشناسی افزوده است: «از تبعیض و ظلم، تقسیم‌بندی به شهروند درجه یک و درجه دو، هرچه اتاق و صندلی وی‌آی‌پی، رانت‌خواری، آقازادگی، از مدیریت دروغ‌گوها، ریاکاران و بیسوادان بیزارم.»

با استفاده از ایسنا، همشهری، دیده‌بان ایران، انصاف‌نیوز؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG