لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

ردیابی یک سویه جدید کرونا در اسرائیل و دانمارک


نمونه‌گیری برای تشخیص ویروس کرونا در دوران اوج این همه‌گیری در فرودگاه گلاسکو
نمونه‌گیری برای تشخیص ویروس کرونا در دوران اوج این همه‌گیری در فرودگاه گلاسکو

پس از آن‌که سازمان جهانی بهداشت روز ۲۶ مرداد از وجود یک سویه جهش‌یافته ویروس کرونا خبر داد، مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که این سویه را ردگیری می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در پستی گفته بود که ویروس ارتقایافته بی‌ای.دو.۸۶ را در ردیف ویروس‌هایی از کووید که باید زیرنظر باشد، طبقه‌بندی کرده است.

به گزارش این نهاد وابسته به ملل متحد، توالی و رد این نوع ویروس جهش یافته تنها در چند کشور معدود گزارش شده است.

سایت خبری اسرائیلی «والانیوز» گزارش داده است که سویه تازه ویروس اولین بار در اسرائیل و سپس در دانمارک شناسایی شد. والانیوز گزارش داد که ارتباط اپیدمیولوژیک میان افراد مبتلا در اسرائیل با مبتلایان در دانمارک وجود نداشته است.

شامگاه ۲۶ مرداد نیز یک مورد از ابتلای فردی در ایالت میشیگان آمریکا به این نوع ویروس اعلام شد. این فرد ظاهراً به‌تازگی به سه قاره سفر کرده بود.

سازمان بهداشت جهانی قضاوت در باره خطرات ناشی از سویه جدید را هنوز بسیار زود دانسته، اما این موضوع که سازمان جهانی بهداشت و مرکز آمریکایی کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها با وجود ردگیری تنها چند مورد انگشت‌شمار از این سویه، سریعاً آن را زیرنظر قرار داده‌اند، ممکن است نشانه نگرانی آنها از پیامدهای این سویه جدید باشد.

سی‌دی‌سی، مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در آمریکا تأکید کرد که راه‌های مراقبت از این سویه، توصیه‌های پیشین در مقابله با کووید-۱۹ است اما این نهاد همچنان در باره آن مطالعه می‌کند. دانمارک نیز اعلام کرد که به‌طور جدی درحال بررسی این موضوع است.

سویه جدید ویروس از اُمیکرون جهش یافته و ۳۶ جهش از آن شناسایی شده است. یافت شدن جهش در پروتئین سنبله به روی پوشش ویروس خطر تولید مثل آن و سرایت و نفوذ به سلول انسانی را در بردارد.

امیکرون خود دارای ۵۲ جهش بود که به سرعت در جهان گسترش یافت و از سویه‌های دیگر کووید مسری‌تر اما کم‌زیان‌تر بود.

آمریکا هفته گذشته از سویه‌ دیگری که آن‌هم از امیکرون جهش یافته بود، با عنوان «اریس» و نام علمی ای.جی۵ خبر داده بود. سازمان بهداشت جهانی گفته بود «اریس» در ۵۱ کشور مشاهده شد. ایران اما مدعی بود که «اریس» در این کشور مشاهده نشده بود.

در مقابل، وزارت بهداشت و درمان اسرائیل روز ۲۴ مرداد تأیید کرد که موارد بستری ناشی از ابتلا به کووید در این کشور افزایش یافته است.

مسئولان درمانی اسرائیل گفتند اکثر افراد بستری شده شرایط مساعدی دارند و شمار مبتلایانی که با حال وخیم بستری هستند، «بسیار پایین است». با این حال، در اسرائیل برخی افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، استفاده از ماسک را ازسرگرفته‌اند.

اس. وسلی لانگ، مدیر میکروبیولوژی تشخیصی در هیوستون متُدیست به خبرگزاری رویترز گفت باید دید که ایمنی بدن افرادی که پیشتر مبتلا به ویروس کووید شدند یا واکسیناسیون، هنوز می‌تواند پاسخ‌گوی سویه جهش‌یافته‌ای باشد که تازه شناسایی شده یا نه.

جسی بلوم، ویروس‌شناس آمریکایی، گفت تجزیه و تحلیل نوع اولیه امیکرون نشان داده بود که آنتی‌بادی‌ها در برابر آن مقاومت نمی‌کنند.

بر اساس اسلایدهای تهیه شده از سوی این ویروس‌شناس، قابلیت سرایت سویه جدید ویروس ممکن است زیاد و گسترده نباشد ولی در هرحال بررسی آن نیازمند داده‌های توالی بیشتری است.

همه‌گیری ویروس کووید از پاییز چهار سال پیش و شناسایی دیرهنگام آن از منشأ چین، به مرگ دست‌کم حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان منجر شد و حدود دو سال وضعیت اضطراری و سکوت در جهان ایجاد کرد. ده‌ها میلیون تن هنوز به عوارض ناشی از کووید مبتلا هستند.

با استفاده از گزارش رویترز، توئیتر، والانیوز و رادیو فردا ؛ ف.ر./ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG