لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

گزارش وزارت بهداشت: جان باختن ۳۰ هزار نفر در صورت کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی


دولت ایران طرح‌های مطرح شده توسط کارشناسان از جمله تعطیلی ادارات دولتی و ممنوعیت سفر را اجرا نکرده است
دولت ایران طرح‌های مطرح شده توسط کارشناسان از جمله تعطیلی ادارات دولتی و ممنوعیت سفر را اجرا نکرده است

بر اساس سخنان مقامات وزارت بهداشت احتمال ادامه کرونا در ایران در پاییز و زمستان نیز وجود دارد. همچنین یک گزارش این وزارتخانه عنوان می‌کند که در صورت کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد جان باختگان تا اواسط اردیبهشت به ۳۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر بهداشت روز شنبه ۲۳ فروردین با اشاره به پیش‌بینی‌های موجود گفت که شیوع کرونا تا اواخر اردیبهشت «رو به کاهش» می‌رود ولی «بیماری صفر» نمی‌شود.

ایرج حریرچی با اشاره به مطالعات این وزارتخانه اعلام کرد که «فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری‌هایی در خصوص این ویروس داشته باشیم».

در همین حال گزارشی از «کمیته اپیدمیولوژی» وزارت بهداشت منتشر شده که بر اساس آن فصل بعدی انتقال کرونا « احتمالا در پاییز و زمستان ۹۹ خواهد بود که ممکن است موجی قوی‌تر از موج فعلی بیماری باشد».

بر اساس این گزارش، «احتمالا پیک بیماری در نیمه اول فروردین ماه بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد تعداد مرگ‌های تجمعی به ۱۶ هزار نفر برسد».

بر اساس آمار رسمی که روزانه توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۴۳۵۷ نفر رسیده است.

اما آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد​ ۹۱۵۶ نفر در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش «کمیته اپیدمیولوژی» وزارت بهداشت هشدار داده شده که «در صورت کاهش فاصله‌گذاری و تغییر رفتار اپیدمی، انتقال پیک به اواسط اردیبهشت و افزایش مرگ تجمعی به ۳۰ هزار نفر را شاهد خواهیم بود».

پیش از این نیز پرویز کرمی، سخنگوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری،​ اعلام کرده بود که در صورت مداخله نکردن دولت و ایجاد نکردن محدودیت‌ها ۳۳ هزار نفر و در صورت مداخله محدود ۱۱ هزار نفر کشته‌ می‌شوند.

دولت ایران طرح‌های مطرح شده توسط کارشناسان از جمله تعطیلی ادارات دولتی و ممنوعیت سفر را اجرا نکرده است.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر بارها از افزایش ترددهای شهری ابراز نگرانی کرده‌اند.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهوری را متهم کرده است که به خاطر «توهم توطئه» مانع از ادامه «تعطیلی ادارات» و «کنترل شیوع مجدد کرونا» شده است.

حسن روحانی روز دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد».

در گزارش وزارت بهداشت ایران همچنین اعلام شده که در بهمن‌ ماه، کرونا حداقل در ۵ شهر بزرگ کشور در گردش بوده است.

بر اساس این گزارش، برخی نقاط مانند قم، گیلان و کاشان، بیماری «به صورت انفجاری شروع شده و سه هفته روند افزایشی داشت، سپس وارد فاز ثابت شده و بعد از دو هفته روند کاهشی با سرعت بسیار کم را آغاز کرده است».

در این گزارش اعلام شده که این الگو در یزد، اراک، هرمزگان، لرستان، فارس و خوزستان نیز وجود دارد.

به گفته این کمیته در مازندران، گلستان، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی «با افت و خیزهای فراوان، همیشه نگرانی اوج گرفتن اپیدمی وجود داشته است».

برخی از مقامات وزارت بهداشت ایران اذعان کرده‌اند که ویروس کرونا از اوایل بهمن در ایران شیوع پیدا کرده است. مقامات جمهوری اسلامی بهمن‌ پارسال شیوع ویروس کرونا در ایران را تکذیب کرده بودند. برخی از چهره‌های اصول‌گرا نیز هدف از گزارش‌ها درباره شیوع کرونا را تاثیرگذاری بر انتخابات می‌دانستند.

XS
SM
MD
LG