لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

آمار رسمی بیماران مبتلا به کرونا در ایران از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشت


معاون کل وزارت بهداشت گفته است که از هر ۱۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا در تهران، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.
معاون کل وزارت بهداشت گفته است که از هر ۱۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا در تهران، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران می‌گوید که طی شبانه‌روز گذشته با شناسایی دو هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور، اکنون شمار بیماران این ویروس در ایران از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته است.

سیما لاری روز پنج‌شنبه ۹ مرداد گفت که اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۱ هزار و ۵۳۰ نفر رسیده است.

او افزود در شبانه‌ورز گذشته ۲۲۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، چهار هزار و ۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در مورد صحت آماری که وزارت بهداشت ایران اعلام می‌کند تردیدهای زیادی وجود دارد که عمده دلیل آن به عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی، نحوه آزمایش‌ها و پایین بودن میزان تست‌ یا اعلام درست و دقیق دلیل مرگ‌ومیر برمی‌گردد.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که کرونا دست‌کم دو برابر آمار رسمی در ایران قربانی گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه در ادامه گفت که استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفت او، همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین حال، معاون کل وزارت بهداشت گفته است که از هر ۱۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا در تهران، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

ایرج حریرچی روز چهارشنبه اظهار داشت: شهر تهران منشأ آلودگی شهرهای دیگر است و جمعیت روز و شب تهران نزدیک به یک میلیون نفر تفاوت دارد و این افراد می‌توانند به راحتی ویروس را به حومه و محل سکونت‌شان ببرند.

او همچنین ابتلای مجدد به این ویروس و میزان بستری شدن نوجوانان و جوانان را نگران‌کننده توصیف کرد

به گفته حریرچی، در حال حاضر تعداد افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله که نیاز به بستری شدن دارند، در قیاس با چهار ماه پیش دو برابر شده است.

معاون وزارت بهداشت همچنین در مورد تعداد تخت‌های بیمارستانی هشدار داده و می‌گوید که برای ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران، ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و در حال حاضر تمامی تخت‌ها پر هستند.

«حسینه‌های مجازی»

روز پنجشنبه همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا سخنرانی کرد که بخش اعظم آن مربوط به چگونگی برگزاری عزاداری در وضعیت کرونایی بود.

او با بیان این‌که «همه دستورالعمل‌های ضروری بهداشتی برای برگزاری عزاداری‌های مسئولانه ابلاغ شده» است گفت که «باید بخشی از عزاداری‌ها در فضای مجازی و در حسینه‌های مجازی انجام گیرد».

او در ادامه سخنانش از افزایش شمار مبتلایان به کرونا و آمار مرگ‌ومیر در ایران ابراز تأسف کرد.

هیات مدیره مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، خواهان ممنوعیت عزاداری گروهی و لغو کنکور شده و هشدار داده است که «اگر امروز روزانه دویست مرگ و دو هزار ابتلا ثبت می‌شود در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها در سه ماه آینده شمار جان‌باختگان کرونا تا یک هزار و ۶۰۰ مرگ در روز افزایش خواهد یافت.»

در گزارش مربوط به جلسه روز پنج‌شنبه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا آمده که مسئله برگزاری کنکور نیز در این جلسه مطرح شده اما حسن روحانی توضیحی در این زمینه نداده است.

روز پنج‌شنبه، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، با تأکید بر این‌که این سازمان در خصوص برگزاری کنکور تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است اطلاعاتی در این مورد ارائه کرد.

او با بیان اینکه مجموعاً در کل کشور ۵۴ داوطلب به کرونا مبتلا هستند، اضافه کرد که حوزه امتحانی داوطلبان کرونایی در تهران «بیمارستان طالقانی» تعیین شده و حدود ۳۱ داوطلب نیز در این بیمارستان آزمون خود را برگزار می‌کنند.

آقای خدایی همچنین از توزیع بیش از ۵۰ هزار ماسک در بین داوطلبان آزمون دکتری خبر داد.

XS
SM
MD
LG