لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

نماز جمعه در مناطق زرد ایران از اول تیرماه آغاز می‌شود


با وجود افزایش آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و عدم تمایل به استفاده از ماسک در فضای عمومی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه روز چهارشنبه از برپایی نماز جمعه در همه شهرها و استان‌هایی که در وضعیت «زرد» قرار دارند خبر داد.

ستاد مقابله با کرونا در ایران روز ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود به همه شهرهایی که وضعیت سفید دارند اجازه برگزاری نماز جمعه «با رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی» داده شده است.

برپایی نماز جمعه اندکی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران به‌ویژه در شهر قم، با وجود مقاومت و مخالفت شماری از روحانیون و ائمه جمعه متوقف شد.

حال شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، منتشر شد، تاریخ رسمی آغاز اقامه نمازهای جمعه در مناطق زرد را روز اول تیر، کمتر از ده روز دیگر، اعلام کرده است.

این ستاد در عین حال افزود، پایگاه‌های نماز جمعه در صورت «تشخیص و اجماع» نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی و آمادگی برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانند با استقبال از روند بازگشایی، از هفته جاری، نماز جمعه را برگزار کنند.

این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که دست‌کم سخنگویان وزارت بهداشت ایران در روزهای اخیر از سیر صعودی میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا خبر داده‌‌اند.


دیگر مقام‌های وزارت بهداشت ایران نیز ضمن تائید افزایش شمار مبتلایان، نسبت به بروز موج دوم کرونا در ایران و احتمال وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داده‌اند.

بی‌اعتنایی شهروندان به استفاده از ماسک و دستکش در اماکن عمومی و بی‌توجهی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آن چه «خوش‌خیالی» نسبت به پایان کرونا عنوان شده نیز از دیگر موارد مورد اشاره در اظهارات اخیر مقام‌های رسمی است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، در خبرگزاری مهر، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفته است که طبق آمار، «فقط ۳۰ درصد شهروندان» در مترو و اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند.

وی همچنین افزوده که «ساده‌انگاری‌های» مردم در خصوص کرونا «مشکلاتی» را به وجود خواهد آورد.

مهر همچنین خبر داده که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، برای پیشگیری از شیوع کرونا، به وزیر بهداشت نامه‌ای نوشته است.

آقای زالی در این نامه می‌گوید: «با افزایش مراجعات حضوری به بانک‌ها، ضروت دارد مصوبه قبلی این ستاد مبنی بر افزایش سقف جابه‌جایی مالی از طریق رمز پویا و سقف برداشت وجه از طریق دستگاه‌های خودپرداز به منظور کاهش مراجعات حضوری به بانک‌ها دوباره اجرایی شود.»

چند مقام وزرت بهداشت پیش از این هشدار داده‌اند که در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، ممکن است برخی محدودیت‌ها بار دیگر در برخی استان‌ها و یا حتی در کل کشور اعمال شود.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران در حالی گزارش می‌شود که هنوز سفرهای تابستانی آغاز نشده است.

منابع: خبرگزاری‌های مهر، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG