لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

مقام شورای عالی نظام پزشکی به روحانی: آمار کرونا را «شفاف و صادقانه» اعلام کنید


مصطفی معین، رئيس شورای عالی نظام پزشکی ایران
مصطفی معین، رئيس شورای عالی نظام پزشکی ایران

مصطفی معین، رئيس شورای عالی نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواسته است که تعداد مبتلایان و افراد فوت شده ناشی از کرونا «شفاف و صادقانه» اعلام شود.

او در این نامه که روز دوشنبه ۱۱ فروردین منتشر شده، نوشته است که «جهت اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت» آمار باید «به صورت دقیق و به تفکیک شهر و استان» اعلام شود.

وزارت بهداشت ایران آمار افرادی را که در استان‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند یا جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

آقای معین در بخش دیگری از نامه‌اش نوشته است که ابتلای روزانه ۳ هزار نفر به بیماری کرونا، نشان می‌دهد که دولت نتوانسته است «از فرصت طلایی تعطیلات نوروزی» استفاده مناسب کند.

بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت می‌دهد، در سه روز گذشته، هر روز بیش از سه هزار نفر به آمار مبتلایان به کرونا افزوده شده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران به ریاست حسن روحانی از هفته دوم تعطیلات نوروزی با افزایش سخت‌گیری‌های اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا موافقت کرد.

رئيس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌اش با تاکید بر لزوم اجرای قاطع طرح‌ فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی مراکز دولتی و آموزشی، خواستار تمدید این طرح‌ها «حداقل تا پایان فروردین ماه» شده است.

بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد یافت.

آقای معین در بخش دیگری از این نامه نوشته است که در جریان بحران کرونا در ایران، اقدامات حفاظتی و حمایتی کافی از کادر درمان صورت نگرفته و همین امر باعث شده است که آمار ابتلا و قربانی شدن کادر درمان در ایران «در مقایسه با سایر کشورها» بیشتر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز ۶ فروردین خبر داد که تا آن تاریخ ۴۳ نفر از کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

در روزهای گذشته خبرگزاری‌های داخلی ایران از مرگ حداقل ۸ نفر دیگر از کادر درمانی در شهرهای مختلف خبر داده‌اند.

رئيس شورای عالی نظام پزشکی همچنین به حسن روحانی توصیه کرده است که با «پرهیز از شبه عادی جلوه دادن اوضاع» و «ایجاد احساس امنیت کاذب»، شرایط را طوری مدیریت کند که به وضعیت کشور به «نقطه بدون بازگشت» نرسد.

حسن روحانی یک روز پیش از این، رتبه ایران در مقابله با کرونا در مقایسه با دیگر کشورها و همچنین آنچه را «کاهش فوتی‌ها و مرگ و میرها» بر اثر کرونا خواند، «قابل قبول» دانست.

رئیس جمهوری ایران در حالی از «خوب بودن و قابل قبول بودن» شرایط سخن می‌گوید که روز گذشته کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفت که کشور با کمبود تخت بخش مراقبت‌های ویژه و لوازم آن از جمله دستگاه تنفس مصنوعی مواجه است و از نهادهای خارجی در این زمینه طلب کمک کرد.

XS
SM
MD
LG