لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

شمار قربانیان کرونا در ایران همچنان سه‌رقمی؛ بی‌توجهی «خطرناک» مردم


سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که برای چهارمین روز متوالی، بیش از یکصد نفر دیگر در کشور بر اثر کرونا جان باختند.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه، ۲۸ خرداد، آمار رسمی قربانیان و مبتلایان به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته را به ترتیب ۱۲۰ نفر و ۲۶۱۲ نفر اعلام کرد.

به گفته خانم لاری، به این ترتیب، شمار مبتلایان به کرونا در ایران به ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر و شمار قربانیان به ۹۱۸۵ نفر رسید.

آن‌ طور که سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده، از میان مبتلایان جدید ۱۰۷۱ نفر، یعنی تقریبا نزدیک به نیمی از آنها بستری شدند.

روز سه‌شنبه، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران گفته بود شمار بستری‌شدگان در وضعیت کرونا در ایران دارای اهمیت است.

وزارت بهداشت ایران تعداد بیمارانی که در وضعیت شدید ابتلا به کووید ۱۹ بوده و تحت مراقبت هستند را نیز ۲۷۸۹ نفر اعلام کرده است.

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت ایران، وضعیت استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان را «قرمز» اعلام کرده، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت ایران هم در مورد بازگشت تعطیلی‌ها و کاهش محدودیت‌ها در کشور هشدار داد.

همزمان با انتقاد مقام‌های رسمی استان‌های مختلف از جمله استاندار آذربایجان شرقی درباره بی‌توجهی ۹۰ درصد شهروندان این استان به استفاده از ماسک و ابتلای ۶۰ درصد از مبتلایان جدید در مازندران به کرونا در سفر، ایرج حریرچی، معاون وزرت بهداشت هم نسبت به «تغییر باورهای مردم» درباره شیوع کرونا هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حریرچی این موضوع را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و گفته «در طول تابستان هم با این بیماری درگیر خواهیم بود.»

روز سه‌شنبه نیز محمدرضا ظفرقندی، مصطفی معین و ایرج فاضل، سه تن از چهره‌های پزشکی ایران، در نامه‌ای به حسن روحانی، بر راهبرد «اولویت حفظ جان و سلامت مردم بر همه امور دیگر» به عنوان راهگشای مبارزه با اپیدمی کرونا تاکید کردند.

آنها از رئیس‌ جمهوری ایران خواسته‌اند از با توجه به «اوج‌گیری مجدد» بیماری و افزایش مناطق قرمز در کشور، در روند جاری بازگشایی‌ها بازنگری کند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران به طور مکرر از مردم می‌خواهند هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند، اما گزارش‌ها حاکی از بی‌توجهی گسترده به این موضوع است.

عادی‌ شدن روال زندگی پس از بازگشایی‌ها و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک و افزایش سفرها همزمان با گرم‌ شدن هوا و پایان امتحانات دانش‌آموزان موجب شده شمار قابل توجهی از شهرهای ایران که پیشتر دارای وضعیت سفید بودند، دوباره وضعیت قرمز پیدا کنند.

این در حالی است که وزارت بهداشت ایران از مردم خواسته «این تصور که ویروس کرونا ضعیف شده است را از خود دور کنید».

منابع: شبکه خبر، مهر، ایلنا و ایرنا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG