لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

«منبع انتقال کرونا در ایران هنوز مشخص نیست»، شناسایی مورد مشکوک در مترو شوش


پس از مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم، ساکنان این شهر با ماسک در خیابان‌ها تردد می‌کنند
پس از مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم، ساکنان این شهر با ماسک در خیابان‌ها تردد می‌کنند

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که برادر خود را در قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است از تلاش مقام‌های بیمارستانی برای «خاموش نگاه داشتن» موارد این بیماری انتقاد کرد و از مرگ «ده‌ها» نفر در قم با علائمی مشابه وی خبر داد.

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، یک مقام وزارت بهداشت ایران، گفت: «هنوز به طور دقیق منبع سرایت و انتقال بیماری در کشور مشخص نشده است.»

محمد مولایی، عضو شورا، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رکنا گفت در طول یک‌ هفته‌ای که برادرش با حال نامناسب در بیمارستان بستری بود، از وی نمونه‌برداری کرونا نشد و تنها در روز آخر، با «اصرار» این پزشک این کار انجام شده و پاسخ آن نیز مثبت بوده است.


به گفته وی، خودداری مقام‌های بیمارستانی در قم از نمونه‌برداری کرونا در حالی بوده که «ده‌ها نفر با این علائم در قم فوت کرده‌اند و علت را پنومونی [ذات‌الریه] و عفونت ریه اعلام کرده‌اند».

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران اضافه کرد این در حالی است که علت مرگ آنها «واقعا مشخص نیست پنومونی بوده، آنفلوآنزا بوده یا کرونا.»

آقای مولایی تاکید کرد که برادر ۶۰ ساله‌اش «هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته، هیچ سفری هم به هیچ جایی نداشته و در کوچه و بازار دچار کرونا شده است.»

اظهارات وی پس از تائید نتایج مثبت نمونه‌برداری کرونا از دو شهروند ساکن قم و اندکی بعد، اعلام خبر جان‌ باختن آنها منتشر شده است.

اما این خبرها در شرایطی اعلام می‌شود که چند مقام‌ وزارت بهداشت به‌ویژه در یک هفته گذشته بارها هرگونه ابتلا به ویروس کرونا در ایران را به شدت انکار کرده بودند.

روز پنج‌شنبه، اول اسفند، نیز خبرهای متعددی از شهرهای مختلف ایران درباره مشاهده موارد مشکوک به ویروس کرونا منتشر شد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا از تهیه دستورالعملی برای مقابله با ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی خبر داد.


به گفته وی، قرار است مواد ضدعفونی‌کننده در هر ایستگاه مترو و اتوبوس نصب شود و در پایان هر شیفت کاری وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو شستشو و ضدعفونی شود.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم از ابلاغ دستور «بارگذاری» تجهیزات لازم پیشگیری از کرونا در مدارس خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو هم گفت: «همه تولیدکنندگان ماسک طبی در حال تولید هستند و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌شود که پاسخگوی نیاز کشور است.»

به گفته این مقام مسئول، شب گذشته چند محموله ماسک به استان قم ارسال شده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران نیز اعلام کرد که تعداد انتقال افراد مشکوک به ویروس کرونا از نقاط مختلف تهران به بیمارستان‌های مرجع کمتر از ده مورد بوده است.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، گفت: «یک مورد مشکوک در ایستگاه مترو شوش مشاهده شد که بلافاصله اورژانس مراجعه و مسافر را به بیمارستان منتقل کرد و نظافت ایستگاه هم انجام شد. البته در خصوص مشکوک بودن به قطعیت نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.»

در همین حال، به گزارش ایرنا، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران، در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، انتقال بیماران مشکوک به کرونا به وسیله آمبولانس‌ خصوصی را ممنوع اعلام کرد.

وی در این نامه بر ممنوعیت انتقال بیماران بین شهرها نیز تاکید کرده و گفت طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، این بیماران باید توسط تیم‌های ویژه عملیاتی منتقل شوند.

در همین حال خبرگزاری ایلنا به نقل از کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت که تا صبح روز پنج‌شنبه «آزمایشات از ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.»

به گفته آقای جهانپور، با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شده که تمامی ماموریت‌های خارج از کشور نیز از دستور کار خارج شود.

وی پیشنهاد کرده رفت و آمد به اماکن زیارتی در قم تا اطلاع ثانوی محدود شود و اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش‌آموزی و همه سمینارها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی لغو شود.

منابع: خبرگزاری‌های رکنا، ایلنا، ایرنا، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG