لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

واکنش بانک ملی به اخبار پرداخت ارز به زائران اربعین «از حفره دیوار»


پس از انتشار گزارش‌هایی درباره پرداخت ارز به زائران اربعین از طریق حفره‌های یک دیوار در شهر نجف، بانک ملی اعلام کرد که دولت عراق «به دلیل مسائل امنیتی» باجه‌های پیش‌بینی شده را تعطیل کرده و یک ساختمان قدیمی را تحویل بانک داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، این بانک روز جمعه، چهارم آبان، اعلام کرد که قرار بود در شهر نجف، ارز از طریق فرودگاه، سه باجه در هتل‌های این شهر و شعبه بانک تحویل شود، اما مقامات عراقی «به دلیل مسائل امنیتی»، همه باجه‌ها غیر از شعبه بانک را تعطیل کردند.

بانک ملی تاکید کرد که «باجه های متعدد و مناسبی» را اجاره کرده بود، اما «مسئولان عراقی آنها را هم تعطیل کردند».

بر اساس این اطلاعیه، در نهایت «یک ساختمان قدیمی که در شان مردم نیست» تحویل بانک ملی شده و این بانک مجبور شد «از حداقل امکانات برای ارائه خدمات استفاده کند»، چرا که در صورت تحویل نشدن ارز «زائران دچار مشکلات دیگری می‌شدند».

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر شده که گروهی از ایرانیان شرکت‌کننده در مراسم اربعین از طریق حفره‌های یک دیوار ساختمانی قدیمی ارز دریافت می‌کنند.

حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور رئیس ستاد مرکزی اربعین، پیش از این گفته بود که به شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین بر اساس نرخ رسمی ارز در ایران، ارز پرداخت می شود.

بانک مرکزی نیز پیش از این اعلام کرده بود که شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین می‌توانند از طریق بانک ملی مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند.

در سال‌های گذشته نیز برخی از سازمان‌ها در ایران از ارائه امکانات به زائران مراسم اربعین خبر داده‌اند اما مجموع هزینه این نهادها برای برگزاری مراسم اربعین اعلام نشده است.

برخی از تحلیلگران سیاسی از مراسم اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

منابع: گزارش‌های ایسنا، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG