لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

پلیس ایران از احضار۸۵۰ نفر در ارتباط با «تخلفات بازار سکه و ارز» خبر داد


حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران
حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران

رئیس پلیس تهران اعلام کرد «۸۵۰ نفر» در پرونده‌های تخلف مرتبط با بازار سکه و ارز به پلیس آگاهی احضار شده‌اند و تحقیقات از آنها دامه دارد.

آن‌طور که حسین رحیمی خبر داده، در حال حاضر همه افرادی که در این زمینه برای آنها پرونده تشکیل شده، «به مراجع قضایی احضار شده‌اند» و پلیس نیز همراه با دستگاه قضایی به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

به گفته وی، «تعداد زیادی از این افراد به زندان رفته و برخی دیگر نیز پرونده‌شان در مرحله صدور رای در دادسرا است».

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان نوسانات بازار سکه و ارز در ایران و سقوط ارزش ریال، هم «دشمنان» و هم عوامل داخلی را در ایجاد این شرایط تاثیرگذار می‌دانند و به تازگی بر نقش عامل دوم در تلاطمات بازار تاکید بیشتری می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دلیل مشکلات اقتصادی کشور را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه عملکرد «ضعیف» دولت و همچنین به گفته آنان «سوء استفاده افراد سودجو» می‌دانند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای به تازگی با پیشنهاد صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، برای تشکیل دادگاهی ویژه با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» موافقت و اعلام کرد که رای این دادگاه ‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز از بازداشت «۶۷ متخلف» و ممنوع‌الخروج شدن صد متخلف خبر داده و اعلام کرد که از این میان برای ۲۵ پرونده کیفرخواست صادر شده است.

پیشتر خبرگزاری تسنیم به نقل از جانشین فرمانده پلیس ایران از بازداشت «چند قاچاقچی و اخلال‌گر اقتصادی» خبر داده بود.

اسکندر مومنی در این باره گفته بود که «برخورد با قاچاقچیان عمده در دستور کار بود که چند قاچاقچی، باند و افرادی که اخلال در نظام اقتصادی می‌کردند دستگیر شدند و افرادی که نقش مؤثر در این اخلال داشتند تحویل دستگاه قضایی شدند».

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز با اشاره به بازداشت ۶۵ نفر در رابطه با پرونده‌های ارزی، واردات تلفن همراه و خودرو، به شرکت‌های واردکننده کالا هشدار داد که اگر علی‌رغم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت، کالاهای خود را به نرخ آزاد به فروش برسانند، با حکم زندان پنج تا بیست سال حبس یا حتی اعدام مواجه خواهند شد.

اظهارات وی از آن رو بیان شده که برخی گزارش‌ها از ایران حاکی است که شماری از شرکت‌های واردکننده کالاهای ضروری، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافتی خود را یا به مصارف دیگری رسانده‌اند و یا به قیمت آزاد در بازار به فروش رسانده‌اند.

منابع: ایلنا، مهر و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG