لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

دستور دادستانی کل برای توقیف یک روزنامه به اتهام «هتک حرمت» مذهبی


دادستان کل ایران روز جمعه، ۲۳ شهریورماه، در دستوری «ویژه» روزنامه «صدای اصلاحات» را به دلیل تیتر یکی از گزارش‌هایش به اتهام «هتک حرمت» مذهبی توقیف کرد.

سردبیر این روزنامه در مقابل در مصاحبه‌ای گفت که انتخاب این تیتر برای گزارش «عمدی نبود».

او گفت: «من در این روزنامه‌ به دلیل مشکلات مالی تنهایی همه کار‌ها را انجام می‌دهم یعنی هم خبرنگار هستم، هم عکاس، هم صفحه‌بند، هم گرافیست و... پس طبیعی است که به دلیل مشغله‌های زیاد دچار اشتباه شوم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز جمعه به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور نوشت که «در پی هتک حرمت ساحت مقدس حضرت رقیه» در یکی از روزنامه‌ها، دادستان کل کشور طی نامه‌ای به دادستان ویژه روحانیت تهران «خواستار توقیف این نشریه و برخورد با عاملان این اقدام» شد.

روزنامه «صدای اصلاحات» روز پنج‌شنبه در صفحه اول خود تیتر «رقیه پس از ۲۲ سال مهدی شد» را منتشر کرد که به نوشته این روزنامه حکایت «یک تغییر جنسیت» است.

اما رقیه نام دختر امام سوم شیعیان نیز هست و روز پنج‌شنبه طبق تقویم قمری همزمان بود با روز سوم ماه محرم، روزی که شیعیان ایران طبق سنت روضه موسوم به «حضرت رقیه» را در مراسم عزاداری محرم می‌خوانند.

بر همین اساس در نامه دادستان کل آمده است: «روزنامه صدای اصلاحات... درست در روزی که همه عاشقان و عزاداران حسینی به نام حضرت رقیه... به سوگواری می‌پرداختند، با کمال تاسف عکس و عنوانی را در تیتر صفحه اول خود منعکس نموده که مصداق بارز هتک حرمت خاندان عصمت و طهارت می‌باشد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ دادستان کل کشور در ادامه نامه تیتر و عکس صفحه اول این روزنامه را موجب «هتک حرمت ساحت مقدس حضرت رقیه» توصیف کرده است.

هادی کسایی‌زاده، سردبیر این روزنامه، در مقابل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد که انتخاب این تیتر «عمدی نبود».

او گفت: «من مداح و قاری قرآن هستم و انتشار این مطلب درست در روزی که به نام حضرت رقیه (س) است، غیرعمدی بود.»

او ادامه داد: «من هنگام انتشار و انتخاب این تیتر حواسم به این موضوع نبود که امروز مزین به نام حضرت رقیه (س) است و در واقع این کار اشتباهی بود که سهواً رخ داد و به هیچ وجه عمدی در آن نبود.»

هادی کسایی‌زاده در ادامه «قسم» خورده است که روزنامه‌اش به گروه اصلاح‌طلبان نزدیک نیست و «فقط نامش صدای اصلاحات است».

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و فارس/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG