لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

ایران در واکنش به بیانیه فرانسه پرتاب ماهواره را «حق ذاتی» خود دانست


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

دو روز پس از بیانیه فرانسه علیه پرتاب ماهواره «ظفر» از سوی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این بیانیه را «مداخله‌آمیز» نامید و پرتاب ماهواره را «از حقوق ذاتی ایران در توسعه علم و فناوری» خواند.

فرانسه روز دوشنبه، ۲۱ بهمن، اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرده و از تهران خواست به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه برنامه موشکی بالیستیک جنجالی‌اش پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس موسوی در این باره گفت: «برنامه دفاعی موشکی ایران هم هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد، چون موشک‌های ایرانی اساساً برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

در همین زمینه وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، ۲۰ بهمن، اعلام کرد که توانسته است «ماهواره مخابراتی ظفر» را به فضا پرتاب کند ولی موشک پرتاب شده «به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید».

این چهارمین اقدام ناکام جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره‌ها به مدار بود.

پس از این اقدام، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز جمهوری اسلامی را متهم کرد که از طریق پرتاب ماهواره قصد پیشبرد برنامه موشکی خود را دارد و تاکید کرد که آمریکا به فشارهای خود ادامه خواهد داد تا این حکومت «رفتار خود را تغییر دهد».

در واکنش به این اظهارات،‌ مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: «به دستگاه‌های دیپلماسی آمریکا و فرانسه توصیه می‌کنم به‌جای اظهار نظرهای واهی و تکراری، داستان ماهواره مصباح که سال‌هاست در یک کشور اروپایی منتظر پرتاب به فضاست را مطالعه و مرور کنند و به افکار عمومی توضیح دهند. ملت ایران در توسعه علمی منتظر هیچ‌ کسی نمی‌مانند.»

ماهواره مصباح که مورد اشاره مرتضی براری است در سال ۱۳۸۴ رونمایی شد و مقامات ایران در سال ۱۳۸۸ اعلام کردند که این ماهواره را ایتالیا به مدار زمین خواهد فرستاد.

اما شرکت ایتالیایی که در ساخت ماهواره مصباح با ایران همکاری کرده بود، این خبر را تکذیب کرد تا ماهواره مصباح همچنان بلاتکلیف بماند.

عبدالرضا صمیمی، معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پیش از این در سال ۹۴ گفته بود که «مصباح» «تنها ماهواره کاربردی و واقعی» ایران بود و به خاطر نبود موشک حامل، در یک اتاق نگهداری می‌شد.

دو سال بعد نیز محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران از انتقال ماهواره «مصباح» به موزه فناوری فضایی خبر داد.

«ظفر ۲»

با وجود ادامه ابراز نگرانی چند کشور در مورد احتمال نظامی‌ شدن برنامه ایران برای پرتاب ماهواره، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، امروز ۲۳ بهمن گفت که ماهواره «ظفر ۲» قرار است خردادماه ۹۹ وارد مدار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او که در حاشیه جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت اضافه کرد که «طراحی ماهواره ظفر ۲ به اتمام رسیده و اکنون در مرحله ساخت است؛ این ماهواره همان قابلیت‌های ماهواره ظفر ۱ را دارد، ولی دوربین آن ۱۶ متری است و دقت بالاتری دارد.»

منابع: مهر، باشگاه خبرنگاران، ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG