لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

آمریکا: ایران از طریق پرتاب ماهواره قصد ادامه برنامه موشکی خود را دارد


مایک پمپئو تاکید کرد که نباید جمهوری اسلامی «اجازه تولید و آزمایش موشک‌های بالیستیک را داشته باشد»
مایک پمپئو تاکید کرد که نباید جمهوری اسلامی «اجازه تولید و آزمایش موشک‌های بالیستیک را داشته باشد»

آمریکا جمهوری اسلامی را متهم کرد که از طریق پرتاب ماهواره قصد ادامه برنامه موشکی خود را دارد و تاکید کرد که به فشارهای خود ادامه خواهد داد تا این حکومت «رفتار خود را تغییر دهد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توئیتر خود نوشت: «رژیم ایران از پرتاب‌های ماهواره‌ای برای ادامه پیشبرد قابلیت‌های موشک‌های بالیستیک خود استفاده می‌کند؛ قابلیت‌هایی که باعث می‌شود ایران رقبای خود و ثبات منطقه‌ای را تهدید کند.»

وی از جمهوری اسلامی به عنوان «دولت اصلی حامی تروریسم در جهان» نام برد و افزود که نباید این دولت «اجازه تولید و آزمایش موشک‌های بالیستیک را داشته باشد».

آقای پومپئو همچنین با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده برای مقابله با فعالیت بی‌پروای موشک‌های بالیستیک رژیم ایران به جلب متحد در سراسر جهان ادامه خواهد داد و ما همچنان فشارهای عظیمی را بر رژیم [ایران] اعمال می‌کنیم تا رفتار خود را تغییر دهد.»

فرانسه نیز روز دوشنبه ۲۱ بهمن اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرده و از تهران خواسته بود که به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه برنامه موشکی بالستیک جنجالی‌اش پایبند باشد.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در واکنش به پرتاب ناکام ماهواره ظفر در توئیتر خود نوشت: «رژیم ایران امروز در پرتاب ماهواره ناموفق بود. همان گونه که در ارسال سلاح به سوریه و لبنان ناموفق است، زیرا ما همواره آنجا اقدام می‌کنیم، حتی این روزها.»

وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که توانسته است «ماهواره مخابراتی ظفر» را با «موفقیت» به فضا پرتاب کند ولی موشک پرتاب شده «به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید».

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز درباره شکست برنامه پرتاب «ماهواره ظفر» گفت: «ماهواره به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید ولی ماهواره‌بر به سرعت ۷۴۰۰ کیلومتری که لازم بود نرسید.»

XS
SM
MD
LG