لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

آمریکا: همه کشورها علیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه اقدام کنند


هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید
هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید،روز پنجشنبه ۲۴ اسفند خواستار اقدام همه کشورها علیه فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در سوریه و منطقه خاورمیانه شد.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ هربرت مک‌مستر که در موزه یادبود هولوکاست در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، همچنین گفته که آمریکا «هیچ برنامه فوری» برای خروج از سوریه ندارد.

وی در عین حال از «پیامدهای جدی سیاسی- اقتصادی» علیه ایران و روسیه به عنوان متحدین بشار اسد در جنگ داخلی این کشور که وارد هشتمین سال خود می‌شود٬ خبر داده است.

آقای مک‌مستر به جزئیات این «پیامدها» برای دو متحد اصلی دولت سوریه اشاره‌ای نکرده٬ اما افزوده که همه ملل متمدن دنیا باید ایران و روسیه را به خاطر اقدامات جنایتکارانه و رنج‌هایی که به مردم سوریه تحمیل کردند٬ پاسخگو کنند.

وی اضافه کرده است که اگر ایران و روسیه از «خشونت‌ها» در سوریه دست برندارند و به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه عمل نکنند٬ کشورهای جهان باید اقدامی فراتر از صدور قطعنامه‌های شدیداللحن علیه آنها انجام دهند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که وقت آن رسیده که تهران و مسکو٬ به خاطر اقدامات خود در سوریه٬ «از نظر سیاسی و اقتصادی تنبیه شوند. اسد و حامیانش٬ هیچ‌کدام نباید از مجازات بگریزند.»

ژنرال مک مستر تصریح کرده است: ایران در سراسر خاورمیانه بزرگ در حال تکثیر سلاح‌های خطرناک است، به خشونت های فرقه‌ای دامن می‌زند و از گروه‌های تروریستی نیابتی و شبه نظامیان مانند حزب الله حمایت می کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرده است، اقدامات ایران در سوریه مستقیما باعث اخلال در تلاش‌ها برای کاهش تنش و خشونت، شکست دادن داعش و حفاظت از جان غیرنظامیان بی‌گناه شده است.

وی اضافه کرده است: از سال ۲۰۱۲ تا کنون، ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار در اختیار حکومت بشار اسد و دیگر گروه های نیابتی در عراق،سوریه و یمن قرار داده است.

ژنرال مک مستر همچنین گفته است که هدف ایران ایجاد یک جای پای نظامی دائمی در سوریه است که این تهدیدی است برای اسرائیل، منافع آمریکا را تضعیف خواهد کرد و همچنین باعث تقویت تروریست‌های نیابتی و نیروهایی خواهد شد که ایران از آنها برای تضعیف کشورهای عرب و گسترش خشونت استفاده می کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرده است: ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. همه کشورهای مسئولیت پذیر می بایست برای مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در سوریه و کل منطقه وارد عمل شوند.

وی تصریح کرده است: کسانی که برای لبنان، سوریه، اسرائیل و تمامی مردم منطقه اهمیت قائل هستند، می بایست از هرگونه همکاری با شرکت های وابسته به سپاه پاسداران خودداری کنند.

در همین حال گزارش ها حاکی است که سارا سندرز٬ سخنگوی کاخ سفید هم از فعالیت مشترک هربرت مک‌مستر و دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا برای افزایش فشارها بر روسیه خبر داده است.

پیش‌تر نیز سفیر آمریکا در سازمان ملل هشدار داده اگر شورای امنیت در مورد سوریه اقدام نکند، واشینگتن «آماده است اگر لازم باشد خود اقدام کند».

نیکی هیلی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «این اقدامی نیست که ما ترجیح می‌دهیم، ولی اقدامی است که در گذشته انجام داده‌ایم، و آماده‌ایم دوباره این کار را بکنیم.»

اشاره وی به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه در سال گذشته است که در واکنش به حملات دولت مرکزی سوریه با سلاح‌های شیمیایی انجام گرفت.

در واکنش٬ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه رسما اعلام کرده در صورت هرگونه عملیات نظامی و حمله موشکی آمریکا در سوریه، مسکو به آن واکنش نشان خواهد داد.

والری گراسیموف گفته که ارتش روسیه به حمله آمریکا به سوریه پاسخ خواهد داد و هر موشک و سلاحی را که در این حملات دخیل باشد مورد هدف قرار خواهد داد.

درباره آنچه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه عنوان شده٬ نیز دو روز پیش از این رئیس جمهور آمریکا گفته بود که «پشت هر مشکلی در منطقه خاورمیانه٬ ایران قرار دارد.»

ترامپ افزوده که آمریکا و هم‌پیمانان این کشور٬ تلاش دارند با «حمایت» ایران «از تروریسم و خون‌ریزی در سرتاسر جهان مقابله» کنند.

مقام های آمریکایی ایران را متهم می کنند که منشا اکثر مشکلات منطقه خاورمیانه است. آنها به مسائلی مانند حمایت ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه یا حمایت تسلیحاتی از شورشیان شیعه حوثی در جنگ داخلی یمن اشاره می کنند.

آمریکا ایران را همچنان بارزترین دولت حامی تروریسم می‌داند و تهران را متهم می‌کند که مشاوره، کمک‌‌ مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به «گروه‌های تروریستی» در سراسر خاورمیانه ارائه می کند.

تهران از سوی دیگر این اتهام‌ها را همواره رد کرده و آن‌ها را «بی‌اعتبار» یا «کینه‌توزانه» می‌داند.

با استفاده از توییتر و گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب/خ.ک
XS
SM
MD
LG