لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

کاهش قیمت دلار در آستانه اعلام سیاست‌های ارزی جدید دولت


خبرگزاری‌های ایران روز یک‌شنبه از «توقف عرضه» ارز مسافرتی توسط بانک‌ها به مسافران خارج و همچنین کاهش قیمت دلار در آستانه اعلام سیاست‌های ارزی جدید دولت خبر دادند.

خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه، ۱۴ مرداد، خبر داد که پرداخت ارز مسافرتی توسط بانک‌ها متوقف می‌شود.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام سیاست‌های ارزی جدید دولت ارز مسافرتی با نرخ ارز «بازار ثانویه» پرداخت خواهد شد.

بر اساس سیاست قبلی دولت، ارز مورد نیاز برای واردات همه کالاها با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شد. این اقدام انتقادات تعدادی از کارشناسان را به دنبال داشت و اکبر ترکان، مشاور رئیس‌‌ جمهور، نیز گفت که واردکنندگان با «هزار جور کلک» کالایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند به قیمت هر دلار هشت هزار تومان می‌فروشند.

در نهایت دولت در تیرماه عملاً شکست این سیاست را پذیرفت و «بازار ثانویه» ارز را ایجاد کرد که به معنای سه‌ نرخی شدن ارز است.

در همین حال احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مجلس، خبر داد که طبق تصمیم تازه کمیته اقتصادی قوای سه‌گانه «بنا شد تا فورا جلوی پرداخت ارز دولتی به مسافران گرفته شود».

به گفته آقای آزادی‌خواه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در گزارشی از تصمیمات این کمیته در جلسه غیرعلنی روز یک‌شنبه به این امر اشاره کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، دولت در سه ماه گذشته ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی پرداخت کرده و با محاسبه دلار به قیمت ۷۵۰۰ تومان، مسافران حدود هزار و ۳۰ میلیارد تومان یارانه ارزی دریافت کرده‌اند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، شامگاه یک‌شنبه جزئیات بسته ارزی بانک مرکزی را که در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا» تصویب شده اعلام خواهد کرد.

در همین حال روزنامه ایران خبر داد که در این بسته برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص خواهد یافت و «بازار ثانویه» نیز تقویت خواهد شد تا ارز دیگر کالاها از این محل و با نرخ توافقی تأمین شود.

برخی مسئولان اتاق بازرگانی گفته‌اند که «بر اساس این بسته، از این پس مرجع رسمی نرخ دلار بازار ثانویه است که قیمت پیشنهادی آن هشت تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.»

بر همین اساس قرار است صنایع پتروشیمی، فولادی و معدنی که ۸۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به آنها تعلق دارد، ارز خود را مانند صادرکنندگان بخش خصوصی در بازار ثانویه و به نرخ توافقی به واردکنندگان تخصیص دهند.

در همین حال گزارش‌ها از بازار تهران حاکی از آن است که انتشار خبر اعلام سیاست‌های جدید ارزی باعث کاهش قیمت ارز و سکه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت دلار در روز یک‌شنبه از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان به ۹۷۵۰ کاهش یافت.

همین گزارش می‌گوید که نرخ یک سکه نیز ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت و به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

با نزدیک شدن زمان اعلام تصمیم آمریکا درباره برجام و پس از پایان تعطیلات نوروزی در ایران قیمت دلار ظرف مدت سه روز حدود ۹۰۰ تومان افزایش یافت و به شش هزار تومان رسید.

پس از آن نیز قیمت دلار شدیدا افزایش یافت و در نهایت به رقم بی‌سابقه بالای ده هزار تومان رسید و وعده‌های مقامات دولت نیز تاثیری در کاهش نرخ ارز نداشت.

در واکنش به این اتفاقات، رئیس‌ جمهوری آمریکا در توئیت تازه‌ای گفت وضع ایران و اقتصاد آن خیلی سریع در حال بد شدن است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، مهر، تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG