لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

دلار به حدود ۴۶ هزار تومان رسید؛ سقوط دو برابری ارزش ریال نسبت به پیش‌بینی دولت ایران


در حالی که سازمان برنامه‌وبودجه ایران در مهرماه سال ۱۴۰۰، نرخ دلار برای امسال را ۱۸ هزار تومان پیش‌بینی کرده بود، نرخ دلار آمریکا در روز یکشنبه ۲۳ بهمن به ۴۵ هزار و ۹۵۰ تومان افزایش یافت.

نرخ دلار آمریکا در روز یکشنبه نسبت به شنبه حدود ۷۲۰ تومان و نسبت به ابتدای سال جاری خورشیدی حدود ۱۴ هزار تومان (۴۴ درصد) رشد داشته است.

سازمان برنامه‌وبودجه در مهرماه پارسال پیش‌بینی کرده بود که نرخ دلار در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان و در سال ۱۴۰۵ به ۴۴ هزار تومان برسد، این در حالی است که این نرخ در روز ۲۳ بهمن به حدود ۴۶ هزار تومان رسید.

همچنین نرخ یورو در روز یکشنبه تا ۴۹ هزار و ۲۲۵ تومان و نرخ پوند بریتانیا تا ۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان افزایش نشان می‌دهد.

در بازار طلا، قیمت انواع سکه در روز یکشنبه تقریبا دو درصد نسبت به روز شنبه جهش داشت.

قیمت سکه امامی برای اولین بار در تاریخ به بالای ۲۵ میلیون تومان رسید و قیمت سکه بهار آزادی نیز رکورد تاریخی نزدیک به ۲۴ میلیون تومان را شکسته است.

آمارهای گمرکی ایران از رشد ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه گذشته خبر داده و طبق ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمدهای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران نیز طی سال ۲۰۲۲ رشدی ۴۹ درصدی داشته است. بخش اعظم این افزایش مربوط به اوج‌گیری قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی بوده است.

مقامات ایران توضیح نمی‌دهند به رغم چنین رشدی در درآمدهای صادراتی، چرا ارزش پول ملی ایران روند نزولی دارد. اما به‌نظر می‌رسد که رشد قیمت ارز راهی برای بالا بردن چشمگیر درآمدهای ریالی صادرات دولتی و در نتیجه کاهش کسری بودجه شدید دولت جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG