لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

نقدینگی در ایران به حدود ۲ هزار تریلیون تومان رسید


کل دارایی‌های خالص بانک‌های ایران در خردادماه به ۴۳۵۳ تریلیون تومان رسید
کل دارایی‌های خالص بانک‌های ایران در خردادماه به ۴۳۵۳ تریلیون تومان رسید

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از اوج‌گیری نقدینگی کشور به یک هزار و ۹۸۰ تریلیون تومان در ماه خرداد خبر داده است که نسبت به خرداد پارسال ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نقدینگی یکی از عوامل اصلی تورم به شمار می‌رود و بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالنه در مرداد امسالبه ۴۲.۲ درصد رسید که بیش از همه شامل مواد خوراکی بود.

تازه‌ترین گزارش ماهانه بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که بدهی بخش دولتی به بانک‌ها به ۳۴۸ تریلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد ۹۷ حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

بدهی دولت به بانک‌ها با ۳۰ درصد افزایش به ۳۱۸ تریلیون تومان رسیده اما بدهی مؤسسات و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها حدود ۷ درصد کاهش یافته و به ۲۹ تریلیون تومان رسیده است.

بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها نیز با افزایشی ۲۲ درصدی به یک هزار ۳۴۷ تریلیون تومان رسیده است.

با این حال، دارایی‌های خارجی بانک‌ها با افزایشی ۱۳ درصدی به ۹۲۵ تریلیون تومان افزایش یافته است.

کل دارایی‌های خالص بانک‌ها با احتساب بدهی‌های آنها در خردادماه به ۴۳۵۳ تریلیون تومان رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال نزدیک ۲۱ درصد افزایش نشان‌می‌دهد؛ البته عمده افزایش دارایی‌ها در بانک‌های غیرتجاری بوده است.

افزایش دارایی‌های ریالی بانک‌ها به معنی بهبود وضعیت بانک‌ها و توسعه این بخش نیست؛ نرخ دلار از ۳۷۰۰ تومان در ابتدای سال ۹۶ به ۴۸۰۰ تومان در ابتدای پارسال رسیده و هم اکنون حدود ۱۱ هزار تومان است.

بدهی خارجی کل کشور

بانک مرکزی ایران در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید کل بدهی خارجی کشور در خردادماه سال جاری به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید.

نزدیک ۷ میلیارد دلار از این رقم شامل بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و بقیه کوتاه‌مدت است.

آرشیو گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی خارجی کل کشور طی خرداد پارسال ۱۰ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار بود. بدین ترتیب ایران طی یک سال گذشته حدود ۱.۷۶ میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی را تسویه کرده است.

کاهش بدهی خارجی همیشه به معنی بهبود وضعیت نیست. این شاخص، خصوصا برای کشوری مانند ایران با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت و ۴۸۴ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی نشان از پایین بودن سطح سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور است.

بخشی از این گزارش به خود بانک مرکزی اختصاص یافته است و می‌گوید دارایی‌های بانک مرکزی در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال با ۱.۵ درصد کاهش به زیر ۴۵۳ تریلیون تومان کاهش یافته است.

بدهی دولت به بانک مرکزی به بیش از ۱۰۰ تریلیون تومان رسیده که نسبت به خرداد پارسال افزایشی نزدیک ۶۵ درصدی نشان می‌دهد.

منابع: بانک مرکزی ایران، مرکز آمار ایران، صندوق بین‌المللی پول و رادیو فردا؛ ف.ق / ج
XS
SM
MD
LG