لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

اژه‌ای: پرونده فعالان محیط زیست هنوز به دادگاه نرفته است


سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که باگذشت ماه‌ها از بازداشت شماری از فعالان محیط زیست، برای متهمان این پرونده کیفرخواستی صادر نشده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز یکشنبه (۲۲ مهر) با خبرنگاران افزوده که پرونده این بازداشت‌شدگان هنوز به دادگاه نرفته است.

این مقام قضایی علت این تاخیر طولانی‌مدت را نیز «ایرادات» این پرونده عنوان کرده که به گفته وی «در حال رفع است و هنوز برای آن کیفرخواست صادر نشده است.»

اژه‌ای درباره آنچه وی «ایرادات» نامیده، توضیحی ارائه نکرده است.

اظهارات وی در شرایطی مطرح می‌شود که شمار قابل توجهی از فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف در بهمن‌‌ماه سال ۹۶ و پس از آن به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در حالی آنها را به این اتهام متهم می‌کنند که وزارت اطلاعات و شخص محمود علوی، وزیر اطلاعات بارها اعلام کرده که ارزیابی این وزارتخانه درباره این افراد تائیدکننده اتهام منتسب به آنها از سوی نهاد قضایی نیست.

پیش از این خبرگزاری ایرنا با اشاره به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده این فعالان نوشته بود: «آیا این طولانی شدن ارتباطی به نداشتن اطلاعات کافی از پرونده [از سوی قوه قضائیه] ندارد؟»

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم پس از آن خبر داده بود که باوجود پایان «تحقیق و بازجویی» از فعالان محیط‌‌ زیستی، آنها تحویل دادستانی شده‌اند، ولی «معلوم نیست چرا بازداشت آنها ادامه پیدا کرده است».

اواخر شهریورماه، خانواده‌های هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست در ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار فراهم‌ شدن دسترسی آنها به «وکیل و شرایط دادرسی عادلانه» شده‌اند.

این نامه را خانواده‌های امیرحسین خالقی، سام رجبی، عبدالرضا کوهپایه، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، هومن جوکار و طاهر قدیریان که بهمن‌ماه سال ۹۶ بازداشت‌ شدند، نوشته‌اند.

در نامه خانواده‌های این هشت فعال محیط زیست،‌ ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شده‌ها، نوشته شده که تلاش خانواده‌های آنها برای دسترسی به دادستان تهران، «بی‌نتیجه» بوده است.

آنها در ادامه نامه ضمن درخواست آزادی آنها از آیت‌الله خامنه‌ای، خواستار رفع «محدودیت‌ها»، «دسترسی به وکیل» و فراهم شدن «شرایط دادرسی عادلانه» شده‌اند.

خانواده‌های این فعالان محیط زیست پیش از این نیز برای چند مقام‌ دیگر جمهوری اسلامی نامه نوشته بودند و بارها درخواست آزادی فرزندان خود را که به «جاسوسی» متهم شده‌اند، مطرح کرده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران نیز گفته که «نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند، بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.»

آقای کلانتری نیز تاکید کرده که «وزیر اطلاعات تنها مرجع رسمی اعلام جاسوس بودن افراد است که در این زمینه به طور رسمی اعلام کرده این افراد جاسوس نیستند.»

۲۱ بهمن‌ماه سال ۹۶ به خانواده کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌ است.

خانواده آقای سیدامامی این ادعا را رد می‌کنند و عفو بین‌الملل نیز «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ «مرگ بسیار مشکوک» این استاد دانشگاه را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» دانسته‌ است.

«۱۹۶ نفر» در ارتباط با اخلال‌گری ارز دستگیر شده‌اند

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود گفت: «در تهران برای مبارزه با اخلالگران در حوزه ارز، نظامات ارزی کشور و قاچاق سازمان‌یافته، از ابتدا تا به امروز ۱۹۶ نفر دستگیر شده‌اند که ۱۳ نفر آنها در همین روزهای اخیر دستگیر شده‌اند.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «در تهران ۴۹ مورد کیفرخواست صادر شده که برخی چند متهم دارند و ۱۰۰ نفر تعیین وقت شده‌اند.»

منابع: ایرنا، ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG