لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

خانواده‌ فعالان بازداشت‌شده محیط زیست: فرزندان‌مان تحت فشار شدید هستند


هشت فعال محیط زیست ایران مدت شش ماه است که «در سلول‌های کوچک چند نفره در بازداشت به‌ سر می‌برند».
هشت فعال محیط زیست ایران مدت شش ماه است که «در سلول‌های کوچک چند نفره در بازداشت به‌ سر می‌برند».

خانواده فعالان محیط زیست ایران که در بازداشت اطلاعات سپاه پاسداران هستند در نامه‌ای به روسای سه قوه کشور بار دیگر بر بی‌گناهی فرزندان خود تاکید کردند و خواستار آن شدند که هیاتی به نمایندگی از دولت و مجلس صحبت‌های افراد بازداشت‌شده را بشنوند.

این نامه روز سه‌شنبه ۹ مرداد منتشر شده و یادآوری می‌کند که هشت تن از فعالان محیط زیست ایران شش ماه است به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند در حالی که هیات ویژۀ تحقیق رئیس‌جمهوری، وزیر اطلاعات و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست «رسماً اعلام کرده‌اند اتهام جاسوسی به بازداشت‌شدگان فعال محیط‌ زیست واهی است و خواستار آزادی آنها شده‌اند».

میرحسین خالقی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه این هشت فعال محیط زیست ایران هستند که به گفته خانواده آنها «در بند دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین در سلول‌های کوچک چند نفره در بازداشت به سر می‌برند».

در این نامه آمده است: «شرایط عزیزان‌مان بسیار نگران کننده است. این عزیزان که سقف‌شان آسمان بوده و تخت‌شان خاک ایران عزیز، بدون هیچ مدرکی دستگیر شده‌اند و همچنان در این شش ماه تحت فشارهای شدید بوده‌اند».

پرونده فعالان محیط زیست ایران به‌ویژه با مرگ کاووس سید امامی، مدیر مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان»، در زندان به کانون توجهات تبدیل شد. مقامات قضایی ایران می‌گویند او که با اتهام مشابه جاسوسی مواجه بود در زندان خودکشی کرده است. اما صرف‌نظر از صحت این ادعا، گزارش‌هایی از وارد آوردن فشار شدید بر فعالان محیط زیست ایران در زندان منتشر شده است.

خواهر سام رجبی چندی پیش در نامه‌ای سرگشاده بخشی از این فشارها را شرح داد که تهدید به اعدام از جمله آنهاست. در نامه جدید خانواده‌های بازداشت‌شدگان نیز آمده است که آنها در این شش ماه از حق تلفن آزاد و ملاقات آزاد محروم مانده‌اند.

در این نامه خطاب به روسای سه قوه ایران آمده است: «خواهشمندیم دستور فرمایید هیات منتخبی از نمایندگان مجلس و دولت به جهت شفاف‌سازی، دیداری با بازداشت شدگان فعال محیط زیست در بند دو الف اطلاعات سپاه داشته و در فضایی آزادانه صحبت‌های این بازداشت‌شدگان را بشنوند».

این نامه می‌افزاید: «تقاضای اینجانبان والدین و بستگان این عزیزان از شما بزرگواران آن است که به اعتبار صلاحیت عالی در امور مرتبط با امنیت ملی و مدیریت بحران کشور، تدبیر ارزشمند خود را برای آزادی این جوانان وطن دوست از اتهام ناروا و جگرسوز جاسوسی به کار بندند».

اواسط اردیبهشت امسال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که کارشناسان وزارت اطلاعات دلیلی برای «جاسوس بودن» فعالان بازداشت‌شده محیط زیستی نیافته‌اند.

چند روز پس از آن نیز عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، عنوان کرد که کمیته چهارنفره‌ای به دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری سرنوشت این بازداشت‌شدگان تشکیل شده که شامل وزیر دادگستری، وزیر کشور، معاون حقوقی رئیس جمهور و وزیر اطلاعات است، و این هیات به این نتیجه رسیده که «فعالان بازداشت شده باید آزاد شوند چون هیچ سندی برای اثبات تهمت‌هایی که به این افراد زده شده، وجود ندارد».

اما مقامات قضایی ایران با رد این سخنان تاکید داشته‌اند که هیات منتخب دولت حق اظهار نظر در این پرونده را ندارد.

بر اساس نامه خانواده فعالان بازداشت شده محیط زیست ایران و سایت رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG