لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

عفو بین‌الملل در «روز جهانی محیط زیست» خواستار آزادی فعالان بازداشتی ایرانی شد


دادگاه فعالان محیط زیست ایران زمستان پارسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیرعلنی برگزار شد.
دادگاه فعالان محیط زیست ایران زمستان پارسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیرعلنی برگزار شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۵ خرداد که «روز جهانی محیط زیست» نامگذاری شده است، بار دیگر از مقامات ایران خواست که فعالان محیط زیست را بدون قید و شرط به سرعت آزاد کنند.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای به وضعیت هشت فعال محیط زیست ایران که از سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برند پرداخته و تاکید کرده که آنها «زندانیان عقیدتی» هستند و اتهاماتی هم که متوجه‌شان شده، «مربوط به فعالیت‌های زیست‌محیطی‌شان، از جمله تحقیق در زمینه حیات وحش در حال انقراض در ایران است».

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز هشت نفری هستند که مقامات قضایی ایران آنها را به «جاسوسی برای بیگانه» و «افساد فی‌الارض» متهم ساخته‌اند.

عفو بین‌الملل هشدار داده که چنین اتهاماتی می‌تواند به صدور حکم «حبس طولانی مدت» و حتی «اعدام» منجر شود.

این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه خود تاکید کرده که «روند دادرسی این افراد آشکارا ناعادلانه بوده» و این فعالان «از شکنجه و بدرفتاری در طول دوره بازداشت خبر داده‌اند».

دادگاه فعالان محیط زیست ایران زمستان پارسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیرعلنی برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، برخی از متهمین در این جلسات عنوان کرده‌اند که اعترافات‌شان «تحت فشار و تهدید» اخذ شده است.

کتایون رجبی، خواهر سام، روز چهارشنبه در توئیتی نوشته است: «به ما گفته شده که در خردادماه ادامه دادگاه خواهد بود. فکر می‌کنم مشخص هم هست که باید منتظر پایان تعطیلات باشیم».

همچنین در نامه‌ای که زمستان گذشته خانواده این فعالان به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند، آمده که ماموران امنیتی، افراد بازداشتی را «برخلاف نص صریح قانون» مدت‌‌ها از داشتن وکیل محروم کرده و پس از ۹ بازجویی «در شرایط سخت و تحمیل فشار»، پرونده‌هایشان را به دادگاه ارسال کرده‌اند.

این همه در حالی است که وزارت اطلاعات ایران به عنوان مرجع تشخیص موضوع جاسوسی، بارها اتهام «جاسوسی» علیه این فعالان محیط زیست را رد کرده و آن را وارد ندانسته است.

منبع: تلگرام فارسی عفو بین‌الملل، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG