لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

حمایت ۳۴ تشکل دانشجویی از درخواست اسماعیل بخشی برای مناظره با وزیر اطلاعات


اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه
اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، که می‌گوید در دوران بازداشت شکنجه شده است خواستار مناظره در یک برنامه زنده تلویزیونی با وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شده و ۳۴ تشکل دانشجویی نیز از این درخواست حمایت کرده و برای برگزاری این مناظره اعلام آمادگی کرده‌اند.

اسماعیل بخشی در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران نیشکر هفته‌تپه در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

او در اینستاگرام خود نوشت: «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجزآور بود».

او با تشریح شکنجه‌های دوره بازداشت خود و سیپده قلیان که به همراه او دستگیر شده بود، خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شده است.

به گفته آقای بخشی، ماموران وزارت اطلاعات او و سپیده قلیان را «کتک می‌زدند» و به آنان «انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند» و خانواده او نیز «شنود» شده است.

در همین حال خبر می‌رسد که ۳۴ تشکل دانشجویی، اعم از انجمن‌های اسلامی بسیاری از دانشگاه‌های شهرهای بزرگ و کوچک کشور، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواستار برگزاری مناظره تلویزیونی وی با اسماعیل بخشی برای روشن شدن موارد مطرح شده توسط این فعال کارگری شده‌اند.

تشکل‌های امضاءکننده این نامه عبارتند از انجمن‌های دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی همدان، دانشگاه مازندران، گلستان، دانشگاه ارومیه، علوم پزشکی ارومیه، دامغان، هرمزگان، صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه لرستان، شهرکرد، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، اراک، زنجان، دانشگاه هنر اصفهان، بوعلی سینای همدان، دانشگاه صنعتی شیراز، صنعتی کرمانشاه، علوم پزشکی شاهرود، علوم پزشکی بیرجند، صنعتی شاهرود، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه سیستان و بلوچستان، علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر تهران، ولیعصر رفسنجان، دانشگاه علم و صنعت، بناب، دانشگاه خلیج فارس (بوشهر)، دانشگاه کردستان.

تکذیب از سوی استاندار خوزستان

با این حال استاندار خوزستان به نقل از «دستگاه‌های ذیربط» شکنجه شدن آقای بخشی را تکذیب کرده و در عین حال گفته که این نهاد آمادگی دارد این موضوع را بررسی کند.

غلامرضا شریعتی در مصاحبه با وب‌سایت جماران گفت: «من امروز موضوع شکنجه را از دستگاه‌های ذیربط جویا شدم، آنها به شدت چنین مسئله‌ای را تکذیب کردند و گفتند که مدارک و مستنداتی در اختیار دارند که شکنجه‌ای در کار نبوده است.»

وی اضافه کرد: «هر کدام از کارگران بازداشت شده پس از آزادی، اگر ادعایی دارند می‌توانند به دستگاه قضایی مراجعه کرده و پیگیری کنند.»

استاندار خوزستان در عین حال گفت که معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری آمادگی دارد «صحبت‌ها را بشنود و بررسی کند و اگر به مواردی رسید که قانون رعایت نشده یا ظلمی در حق کسی شده از مراجع ذی‌ربط پیگیری کند».

​پس از انقلاب ۵۷ بارها و در دوره‌های مختلف فعالان سیاسی با انتشار نامه‌هایی از شکنجه‌های سازمان یافته و طولانی مدت در دوره بازداشت خود خبر داده‌اند و برخی از زندانیان بر اثر شکنجه فوت شده‌اند که نمونه سال‌های اخیر آن ستار بهشتی است.

بازداشتگاه کهریزک از جمله نمونه‌هایی است که در گزارش مجلس ایران به شکنجه زندانیان در آنجا اشاره شده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا، وب‌سایت‌های جماران، کلمه و رادیو فردا / ا.م / س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG