لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

واکنش ایران به هشدار اروپایی‌ها: اورانیوم فلزی کاربردهای صلح‌آمیز هم دارد


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سه روز پس از آن‌که طرف‌های اروپایی برجام گفتند چنان چه جمهوری اسلامی خواستار حفظ توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فوراً متوقف کند، سخنگوی وزارت خارجه ایران این امر را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، صبح سه‌شنبه، ۳۰ دی، در این مورد گفت که «اورانیوم فلزی کاربردهای صلح‌آمیز نیز دارد.»

این در حالی است که در بیانیه مشترک تازه فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است» و ایران «هیچ‌گونه توجیه پذیرفتنی غیرنظامی» برای اقدام‌های اخیرش ندارد.

این بیانیه می‌افزاید که بر اساس برجام، ایران موظف است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.

اما سعید خطیب‌زاده در واکنش روز سه‌شنبه خود گفت که به باور جمهوری اسلامی، تولید اورانیوم فلزی «منافاتی با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۴ دی تایید کرد که جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

ایران در همین روز به آژانس اطلاع داد که هیچ محدودیتی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای خود قائل نیست و «اصلاح و نصب تجهیزات مربوطه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه» را در کارخانه تولید صفحه سوخت در تاسیسات هسته‌ای اصفهان هم آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در این مورد اضافه کرد که «پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان هنوز به آژانس ارائه نشده و این اقدام، پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده در قانون انجام خواهد شد.»

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرده بود که در صدد راه‌اندازی تاسیساتی برای تولید این ماده است، اما تحت فشار آژانس در پاییز همان سال از این اقدام خودداری کرد.

ایران اخیرا اعلام کرد تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را از سر گرفته و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است. همچنین ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران به بیش از ۱۰ برابر حد مجاز، طبق برجام افزایش یافته است.

شرکای اروپایی برجام پیشتر گفته بودند آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم «تاثیر منفی جدی» بر تعهدات اعضای برجام خواهد داشت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از این گفته است که «ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.»

XS
SM
MD
LG