لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

قوه قضائیه از «تعقیب قضایی و بازپرسی شش نفر» در ارتباط با فیلم‌های اوین خبر داد


بر اساس فیلم منتشر شده از سوی گروه «عدالت علی»، در این‌جا یکی از زندانبان زندان اوین یک زندانی را ضرب‌وجرح می‌کند.
بر اساس فیلم منتشر شده از سوی گروه «عدالت علی»، در این‌جا یکی از زندانبان زندان اوین یک زندانی را ضرب‌وجرح می‌کند.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه روز دوشنبه اعلام کرد که در ارتباط با فیلم‌های منتشر شده از بدرفتاری زندانبانان اوین با زندانیان «شش نفر» تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان می‌گوید که «دو نفر از این افراد بازداشت و باقی با قرار مناسب آزاد شده‌اند».

یک گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» ۳۱ مرداد ویدئوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که حاوی اتفاقاتی در زندان اوین است.

این فیلم‌ها که نخستین بار توسط رادیو فردا منتشر شدند حاوی بدرفتاری با زندانیان، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان است. گروه «عدالت علی» می‌گوید که این تصاویر را با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به‌دست آورده است.

خبرگزاری میزان در گزارش روز دوشنبه خود افزوده است، «نسبت به بعضی از تخلفات که در فیلم‌ها مشهود است قبلا در همان مقطع زمانی رسیدگی صورت گرفته و افراد تنبیه و یا از سمت خود عزل و یا اخراج شده‌اند».

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، هم روز سوم شهریور مدعی شده بود که «پرسنل بی‌تفاوتِ سازمان در فیلم های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند و پرونده‌هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد».

خبرگزاری میزان از تشکیل کمیته‌ای چهار نفره از سوی دادستان کل کشور و استقرار این کمیته در زندان اوین خبر داده و گفته که «بر اساس گزارش دادستانی کل کشور و همچنین مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه مشخص شد از ناحیه بعضی از ماموران زندان تخلفاتی صورت گرفته که بلافاصله دستور داده شد هر چه سریع‌تر متخلفان تحت تعقیب قرار گرفته و حسب مورد به تخلف آ‌ن‌ها رسیدگی شود».

گزارش خبرگزاری رسمی قوه قضائیه از برخورد با «خاطیان» در حالی است که پیشتر محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه، در روز هفتم شهریور مدعی شده بود خیلی از تصاویری که شکنجه،‌ بدرفتاری و کتک زدن زندانیان در زندان اوین را نشان می‌دهد «مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند».

او گفته بود: «برخی از جاهای دیگر این‌ها را گرفته‌اند» و «اصلا ربطی به قوه قضاییه ندارد».

انتشار فیلم‌های هک شده انتقادهای شدیدی از عملکرد قوه قضائیه برانگیخته است و غلامحسین محسنی اژه‌ای از دادستان کل خواست تا «به فوریت» این موضوع را بررسی کند و گزارش دهد.

دادستان کل کشور در گزارش خود با اشاره به بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از سه زندان اوین، رجایی‌شهر و ایلام و همچنین برخی دستورهای او در خصوص وضعیت زندانیان عنوان کرده که «علت احتمالی انتشار این تصاویر در بازه زمانی حاضر، خدشه بر روند اصلاحی و تحولی اخیر است».

روز هفتم شهریور، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، که همراه با دیگر اعضای این کمیسیون از زندان اوین بازدید کرده بود گفت که تخلف در زندان اوین محرز است و باید با خاطیان آن برخورد شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان این‌که «برخی از ترک فعل‌ها» هم متوجه برخی از مسئولین سازمان امور زندان‌ها و مدیران میانی است، گفته که «جمع‌بندی کمیسیون این است که باید با این مسئولین هم برخورد شود و باید یا استعفاء دهند یا برکنار شوند».

زندان اوین معروف‌ترین زندان ایران است که در بندهای مختلف آن زندانیان سیاسی نگه داشته می‌شوند و گزارش‌های متعددی درباره شکنجه زندانیان در این زندان منتشر شده است.

برخی از بندهای این زندان نیز تحت نظر نهادهای امنیتی نظیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که هیچ نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

اتحادیه اروپا فروردین امسال زندان اوین را به همراه زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی‌شهر به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا / ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG