لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

علی‌عسگری خبر استعفای خود از هُلدینگ خلیج فارس را تکذیب کرد


عبدالعلی علی‌عسگری در کنار مجتبی خامنه‌ای در یک مراسم عمومی‌ در سال ۱۳۹۵
عبدالعلی علی‌عسگری در کنار مجتبی خامنه‌ای در یک مراسم عمومی‌ در سال ۱۳۹۵

در پی چندین روز جنجال خبری بر سر انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سابق صداوسیما، به مدیریت هلدینگ خلیج فارس، صبح روز پنج‌شنبه، ۲۳ دی، پس از آن‌که برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت خبر استعفایش را منتشر کردند، خود او این خبر را تکذیب کرد.

از جمله خبرگزاری‌های فارس و مهر به‌نقل از عبدالعلی علی‌عسگری نوشتند: «مولد خبری که منتشر شده، تاریک‌خانه‌های باندهای ثروت و قدرت است و آن‌ها از قطع کردن دست‌اندازی‌هایشان به این مجموعه نگران شدند.»

این در حالی است که انتصاب او به مدیریت هلدینگ خلیج فارس، که در یک سال گذشته «۶۷ هزار میلیارد تومان سود خالص» داشته و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی دنیاست، همچنان با موجی از انتقاد و مخالفت چهره‌های سیاسی متعلق به جناح‌های محتلف جمهوری اسلامی مواجه است.

برخی انتقادها متوجه کارنامه فعالیت آقای علی‌عسگری است که هیچ سابقه‌ای در صنعت نفت و پتروشیمی ندارد، اما با انتصاب دولتی به مدیریت شرکتی رسیده که گفته می‌شود حدود یک‌پنجم کل درآمد ارزی ایران از آن به دست می‌آید.

در همین زمینه، محمد سرافراز، رئیس اسبق صداوسیما که پس از برکناری جایش را به آقای علی‌عسگری داده بود، پس از انتشار خبر انتصاب او در هلدینگ خلیج فارس، در توئیتی شیوه انتصاب و مدیریت او را زیر سؤال برد.

آقای سرافراز در این پیام توئیتری با طعنه نوشت: «جناب علی‌عسگری همان‌طور که رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم‌ساز از فروپاشی نجات داده و مخاطب آن را به بیش از هشتاد درصد رساند و معضلات کشور را یکجا حل کرد، اکنون در تراستِ خصولتیِ پتروشیمیِ خلیج فارس مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد!»

محمد سرافراز پس از برکناری به‌شکل استعفا از صداوسیما در سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۸ روایت خودش از پشت‌‌ پردهٔ نفوذ مجتبی خامنه‌ای در صداوسیما و برخی بی‌انضباطی‌های مدیریتی و فساد مالی و ساختار قدرت سیاسی این سازمان را در قالب یک گفت‌وگوی ۲۷۰ صفحه‌ای در فضای مجازی منتشر کرد.

در مقابل آقای علی‌عسگری در مصاحبه امروز خود با خبرگزاری فارس و مهر ادعا کرده است که «کارویژه ما قطع دست رانت‌خواران و کسانی است که چشم طمع به این شرکت دارند».

او همچنین برای اثبات صلاحیت خود در زمینه مدیریت اقتصادی و صنعتی فهرستی از سوابقش ارائه کرده و از جمله مدعی شده است که «به طور مثال توریسم را پس از انقلاب [من] پایه‌گذاری کردم».

از زمان شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی، که در انتخابات خرداد امسال تنها با کسب ۳۰ درصد آرای افراد واجد شرایط به ریاست‌ جمهوری رسید، انتصابات دولتی مبتنی بر روابط خانوادگی و سیاسی اغلب با انتقادهای بسیار حتی از جانب بدنه اجتماعی حامی خود او مواجه شده است.

در این مورد، فائزه هاشمی رفسنجانی، نماینده سابق مجلس و فرزند رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفت که ابراهیم رئیسی «دارد اداره می‌شود. در واقع خود ایشان کاره‌ای نیست، عده‌ای در پشت پرده رئیس‌ جمهور را اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گیری او تاثیر می‌گذارند».

خانم هاشمی توضیحی درباره «این عده» نداد، اما افزود که در بدنه دولت نیز استانداری‌ها و فرمانداری‌ها «در حال حاضر همه دارند نظامی می‌شوند».

XS
SM
MD
LG