لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱
خرم‌آباد
خرم‌آباد

وضعیت پلدختر «اسف‌بار» اعلام شد؛ جان باختن سه نفر در غرب ایران

پس از بیش از دو هفته سیل در ایران، هر روز بر تعداد استان‌های درگیر سیل افزوده می‌شود. این فاجعه طبیعی تاکنون جان بیش از ۴۰ نفر در کشور را گرفته و هر روز در یک شهر یا منطقه حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود.

۱۹:۰۲ ۱۳.۱.۱۳۹۸

فرمانده نیروی زمینی سپاه: مسئولان جرات حضور در پلدختر را ندارند

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه برای رسیدگی به سیل‌زدگان در پلدختر در استان لرستان « مدیریتی وجود ندارد»، افزود که «مردم عاصی هستند» و « هیچ مسئول دولتی جرات» حضور در این شهرستان را ندارد.

محمد پاکپور گفت که جاده اغلب روستاها مسدود شده و تنها با بالگرد به ساکنان آن‌ها غذا فرستاده می‌شود.

وی تاکید کرد:« مردم وضع بسیار اسف‌باری دارند و شرایط بدی است».

سخنان آقای پاکپور درحالی بیان شده که مقامات دولتی از رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان خبر داده‌اند.

از جمله پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران گفت: «اورژانس کشور با تمام امکانات و توانش به لرستان آمده و چهار فروند بالگرد را نیز برای امدادرسانی به لرستان فرستادیم».

به گفته آقای کولیوند، تاکنون ١۵٠ مجروح جابه جا شده‌اند که ١۵نفر آنها بستری هستند و بقیه ترخیص شدند.

۱۸:۰۳ ۱۳.۱.۱۳۹۸

«فوت دو نفر در کوهدشت»

الهیار ملکشاهی، نماینده کوهدشت در مجلس، خبر داد که دو نفر در سیل این شهرستان فوت شده‌اند.

وی همچنین گفت که «آب زیادی به منازل مردم در حاشیه رودخانه مرکزی کوهدشت وارد شده است».

آقای ملکشاهی همچنین خبر داد که جاده‌های اطرف کوهدشت و پل‌های آنها از جمله جاده بخش «طرهان»بسته شده است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم خبر داد که آب۶۲۰ روستای لرستان به‌دلیل شکستگی خطوط انتقال قطع شده‌است.

۱۶:۴۷ ۱۳.۱.۱۳۹۸

مدیر میراث فرهنگی استان لرستان وارد شدن‌ آسیب به بدنه اصلی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در این استان را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، نوشت: «بر اثر بارش‌های سنگین قسمتی از ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک دچار ریزش شد، اما خوشبختانه در جریان این رانش به پیکره اصلی قلعه آسیبی وارد نشده است.»

به گفته آقای قاسمی، پل‌های تاریخی این استان «در مسیر سیلاب بودن بیشترین آسیب را در جریان سیل اخیر متحمل شده‌اند».

۱۶:۳۸ ۱۳.۱.۱۳۹۸

محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: «سیل اخیر تا تاریخ دوازدهم فروردین ماه بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور وارد کرده‌است.»

او با اعلام این خبر اظهار کرد: «سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده‌است.»

به گزارش ایسنا وی افزود: «این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده‌است.»

۱۶:۲۰ ۱۳.۱.۱۳۹۸

به نوشته ایرنا، شهرام ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، خبر داد که به خاطر بارش سنگین و ریزش آوار انبار علوفه در قروه کردستان یک نفر جان باخته است.

او از خسارت دیدن ۷۶۰ واحد مسکونی در استان کردستان بر اثر بارش باران خبر داد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز می‌گوید که پنج سد استان سرریز کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در قروه ۷۶ واحد مسکونی تخریب شده و ۱۵ راس دام نیز تلف شده‌اند.

دو روز پیش از این در قروه:

۱۴:۱۹ ۱۳.۱.۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری ایسنا، موسی خادمی، استاندار لرستان می‌گوید که بر اثر سیل «تاکنون تلفات جانی در پلدختر نداشتیم.» او اظهار کرد: «به دلیل قطع ارتباطات، از شب گذشته نگران بودیم که کسی در آب یا خانه خود گرفتار سیلاب نشده باشد.»

مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز گفته است: «تا غروب همه افرادی که در سیل پلدختر محاصره شده‌اند، نجات می‌یابند.»

به گزارش این خبرگزاری و از زبان مسئولان، پلدختر همچنان وضعیت بحرانی دارد، در لرستان ۲۵۰۰ نفر در کمپ اردوگاهی اسکان یافته‌اند، راه ارتباطی ۶۵ روستای شهرستان کوهدشت قطع است و ۱۶ هزار باغ و زمین زراعی دلفان از بین رفته‌اند.

استاندار لرستان می‌گوید حجم خسارات ناشی از سیل در استان بسیار بالاست و بنا بر گزارش‌ها همچنین بر اثر بارش‌های سنگین قسمتی از ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک دچار ریزش شده است.

۱۳:۳۰ ۱۳.۱.۱۳۹۸

به گفته رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی در استان خراسان رضوی، «مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان» نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان نبوده است.

حسین خاکی رقم دقیق را «بیش از ۸۷۹ میلیارد ریال» عنوان کرد.

آقای خاکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در خصوص میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر گفت: «برآورد اولیه خسارات در بخش زراعت و باغبانی در سطح ۶۲۲۸ هکتار و حدود ۶۶۷ هزار و ۲۷۱ میلیون ریال بوده است.»

۱۳:۲۷ ۱۳.۱.۱۳۹۸

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از قول رئیس اورژانس ایران از انتقال «۷۳ مصدوم در مناطق سیل‌زده» استان لرستان توسط بالگردهای اورژانس به مراکز درمانی تا ساعت ۱۲ ظهر خبر داد.

۱۳:۰۸ ۱۳.۱.۱۳۹۸

در ادامه انتشار اخباری از اثر مخرب سیل‌های اخیر بر مکان‌های باستانی و تاریخی ایران، خبرگزاری رسمی ایرنا روز دوشنبه از فرو ریختن یک یخچال طبیعی در استان همدان خبر داد.

ایرنا در این باره نوشت: «یخچال میرفتاح، از آثار تاریخی دوره قاجاریه و تنها بنای خشتی استان همدان و یگانه یخچال در غرب کشور، زیر فشار بارش برف و باران اخیر طاقت نیاورد و فرو ریخت.»

احمد ترابی، معاون مرمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، گفت: «قسمت فوقانی این بنا خشتی بود و به دلیل جذب و نفوذ باران و برف بسیار سنگین شده و ریزش کرد.»

آقای ترابی همچنین هشدار داد که مسجد جامع و امامزاده کوه، امامزاده هود و امامزاده اظهر، از بناهای گنبدی همدان، «به دلیل قابلیت جذب و نفوذ باران و برف بیشتر در معرض آسیب هستند».

پیشتر در روز چهارشنبه، هفتم فروردین، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ایران، گفته بود که بر اثر شدت باران «تَرک‌های نقش رستم متأسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است».

۱۳:۰۰ ۱۳.۱.۱۳۹۸

پس از پلدختر در استان لرستان، حال از شهر شوش در استان خوزستان خبر می‌رسد که به دلیل جاری شدن سیل حالت فوق‌العاده اعلام شده است.

خبرگزاری میزان روز سه‌شنبه به نقل از عدنان غزی، فرماندار شوش، خبر داد که در این شهر حالت فوق‌العاده اعلام شده است.

به گفته آقای غزی، «بیش از ۳۰ روستا» در حوالی این شهر نیز تخلیه شده‌اند.

پلدختر در جنوب استان لرستان روز دوشنبه در شرایط اضطراری قرار گرفت و راه‌های ارتباطی و مخابراتی با آن قطع شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG