لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

سیل در ایران: ورودی آب به سد کرخه «به حد نهایی» رسیده است

پس از بیش از دو هفته سیل در ایران، هر روز بر تعداد استان‌های درگیر سیل افزوده می‌شود. این فاجعه طبیعی تاکنون جان نزدیک به ۶۰ نفر در کشور را گرفته و هر روز در یک شهر یا منطقه حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود. در این میان یک امر خبرساز دیگر تنش میان دولت و سپاه در عرصه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است.

۱۲:۵۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

رئیس سازمان امداد و نجات روز چهارشنبه با اشاره به اینکه از روز ۲۵ اسفند تاکنون بیش از ۱۲۹۰ شهر، روستا و محور کوهستانی درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند، گفت: نیروهای امدادی موفق شدند به بیش از ۲۰۴ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی سلیمی افزود: در این مدت، بیش از ۷۹ هزار تن اسکان اضطراری یافتند و بیش از ۶۷۰ تن نیز از سوی نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند.

سیل هفته های اخیر در بیش از ۲۰ استان ایران،‌ خسارات زیادی وارد کرده و بر اساس آمار رسمی، بیش از ۵۰ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

۱۲:۴۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه از مردم ایران خواست که در مورد سیلاب روزهای اخیر «صبر و تحمل داشته باشند»‌ و گفت:‌ «این رحمت‌الهی به‌صورت گسترده بر ایران اسلامی نازل‌ شده که باید قدرش را بدانیم».

پیش از این شماری از مقام های جمهوری اسلامی ایران، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، و اسحاق جهاگیری، معاون اول او،‌ سخنان مشابهی را در مورد سیلاب روزهای اخیر در بسیاری از استان های ایران عنوان کرده اند.

محمد علی جعفری در عین حال با اذعان به وارد آمدن خسارت‌هایی در سیلاب روزهای ایر در ایران،‌ برخی از آنها را «ناشی از کم‌کاری و کوتاهی‌هایی» دانست که «باید حتماً جبران شود».

او برای بازدید و سرکشی از مناطق سیل‌زده لرستان به این استان رفته است.

سفر فرمانده سپاه پاسداران به استان لرستان یک روز پس از آن انجام شده است که سازمان مدیریت بحران وزارت کشور دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه از اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، درباره کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر انتقاد کرد.

۱۲:۲۹ ۱۴.۱.۱۳۹۸

صبح چهارشنبه همچنین سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای «برخورد» یگان‌های این نیرو با مردم سیل‌زده در استان خوزستان را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رمضان شریف توضیح داد که «برخورد یگان‌های سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده» شایعه و «فضاسازی» است.

۱۲:۲۸ ۱۴.۱.۱۳۹۸

در ادامه مشارکت سپاه پاسداران در کار کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، صبح چهارشنبه محمدعلی جعفری، فرمانده این نیرو، برای بازدید و سرکشی از مناطق سیل‌زده استان لرستان وارد فرودگاه خرم‌آباد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سردار جعفری قرار است در مناطق سیل‌زده پلدختر نیز حضور پیدا کند.

هلال احمر ایران در بیانیه‌ای که بامداد ۱۴ فروردین منتشر شد خبر داد که وضعیت امدادرسانی در پلدختر «روند مطلوبی را طی نکرده‌ است».

هلال احمر می‌گوید: «امدادرسانی در شهر پلدختر به دلیل برخی تنش‌ها و رفتارهای هیجانی و عدم نظم و آرامش لازم برای انجام فعالیت امدادگران، متأسفانه به رغم ده‌ها سورتی پرواز روند مطلوبی را طی نکرده است».

این سازمان جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرد.

سفر فرمانده سپاه به استان لرستان یک روز پس از آن انجام می‌شود که سازمان مدیریت بحران وزارت کشور دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه از اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در خصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG