لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

سیل در ایران: ورودی آب به سد کرخه «به حد نهایی» رسیده است

پس از بیش از دو هفته سیل در ایران، هر روز بر تعداد استان‌های درگیر سیل افزوده می‌شود. این فاجعه طبیعی تاکنون جان نزدیک به ۶۰ نفر در کشور را گرفته و هر روز در یک شهر یا منطقه حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود. در این میان یک امر خبرساز دیگر تنش میان دولت و سپاه در عرصه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است.

۱۲:۲۸ ۱۴.۱.۱۳۹۸

در ادامه مشارکت سپاه پاسداران در کار کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، صبح چهارشنبه محمدعلی جعفری، فرمانده این نیرو، برای بازدید و سرکشی از مناطق سیل‌زده استان لرستان وارد فرودگاه خرم‌آباد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سردار جعفری قرار است در مناطق سیل‌زده پلدختر نیز حضور پیدا کند.

هلال احمر ایران در بیانیه‌ای که بامداد ۱۴ فروردین منتشر شد خبر داد که وضعیت امدادرسانی در پلدختر «روند مطلوبی را طی نکرده‌ است».

هلال احمر می‌گوید: «امدادرسانی در شهر پلدختر به دلیل برخی تنش‌ها و رفتارهای هیجانی و عدم نظم و آرامش لازم برای انجام فعالیت امدادگران، متأسفانه به رغم ده‌ها سورتی پرواز روند مطلوبی را طی نکرده است».

این سازمان جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرد.

سفر فرمانده سپاه به استان لرستان یک روز پس از آن انجام می‌شود که سازمان مدیریت بحران وزارت کشور دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه از اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در خصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر انتقاد کرد.

۱۲:۲۹ ۱۴.۱.۱۳۹۸

صبح چهارشنبه همچنین سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای «برخورد» یگان‌های این نیرو با مردم سیل‌زده در استان خوزستان را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رمضان شریف توضیح داد که «برخورد یگان‌های سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده» شایعه و «فضاسازی» است.

۱۲:۴۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه از مردم ایران خواست که در مورد سیلاب روزهای اخیر «صبر و تحمل داشته باشند»‌ و گفت:‌ «این رحمت‌الهی به‌صورت گسترده بر ایران اسلامی نازل‌ شده که باید قدرش را بدانیم».

پیش از این شماری از مقام های جمهوری اسلامی ایران، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، و اسحاق جهاگیری، معاون اول او،‌ سخنان مشابهی را در مورد سیلاب روزهای اخیر در بسیاری از استان های ایران عنوان کرده اند.

محمد علی جعفری در عین حال با اذعان به وارد آمدن خسارت‌هایی در سیلاب روزهای ایر در ایران،‌ برخی از آنها را «ناشی از کم‌کاری و کوتاهی‌هایی» دانست که «باید حتماً جبران شود».

او برای بازدید و سرکشی از مناطق سیل‌زده لرستان به این استان رفته است.

سفر فرمانده سپاه پاسداران به استان لرستان یک روز پس از آن انجام شده است که سازمان مدیریت بحران وزارت کشور دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه از اظهارات محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، درباره کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پلدختر انتقاد کرد.

۱۲:۵۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

رئیس سازمان امداد و نجات روز چهارشنبه با اشاره به اینکه از روز ۲۵ اسفند تاکنون بیش از ۱۲۹۰ شهر، روستا و محور کوهستانی درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند، گفت: نیروهای امدادی موفق شدند به بیش از ۲۰۴ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی سلیمی افزود: در این مدت، بیش از ۷۹ هزار تن اسکان اضطراری یافتند و بیش از ۶۷۰ تن نیز از سوی نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند.

سیل هفته های اخیر در بیش از ۲۰ استان ایران،‌ خسارات زیادی وارد کرده و بر اساس آمار رسمی، بیش از ۵۰ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

۱۲:۵۹ ۱۴.۱.۱۳۹۸

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور روز چهارشنبه از افزایش قربانیان سیل روزهای اخیر در ایران خبر داد و گفت: «تعدادی کشته‌ جدید از سیل شمال و غرب در حال انتقال به پزشکی قانونی است».

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدشجاعی اشاره کرد که سیل از ابتدای نوروز تا سه‌شنبه شب ۵۲ کشته برجای گذاشته است.

وی افزود: «همه ۵۲ نفر شناسایی و تشخیص هویت شده‌اند و امروز نیز به این آمار افزوده شده است و اجساد در حال انتقال به پزشکی قانونی‌ هستند».

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت که «اسامی و آمار جدید کشته شدگان به‌زودی اعلام خواهد شد».

در همین حال،‌به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمیدرضا نظیفی، مدیرکل پزشکی قانونی لرستان، روز چهارشنبه گفت: از ابتدای بارش های سیل آسا در استان تاکنون ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل به پزشکی قانونی ارجاع شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سعید غلامزاده، مدیر کل پزشکی قانونی فارس، گفت: با فوت دو دیگر از مصدومین سیل شیراز،‌ آمار جان‌باختگان حادثه سیل در این شهر به ۲۱ تن رسید.

۱۳:۲۶ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده ویژه استاندار لرستان در شهر معمولان روز چهارشنبه خبر داد که راه ورودی به این شهر همچنان بسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قدرت‌الله ولدی با اعلام اینکه مردم معمولان به مواد غذایی نیاز دارند،‌ گفت: «قرار بود که راه دسترسی به معمولان تا ساعت دو بامداد روز چهارشنبه باز شود و این در شرایطی است که هنوز این امر صورت نگرفته و برای ما مشکلات زیادی ایجاد شده است».

نماینده ویژه استاندار لرستان در معمولان، همچنین با انتقاد از روند امداد رسانی هلال احمر به این شهر گفت: «هلال احمر تازه امروز وارد معمولان شده است و اگر روزهای گذشته نیروهای هلال احمر می‌آمدند مشکلات ما حل می‌شد».

در مقابل،‌ به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات، با اعلام اینکه راه زمینی به معمولان هنوز ایجاد نشده است، گفت: «چنانچه امنیت شهر توسط بخشداری تامین شود امدادرسانی‌ها سریع‌تر انجام می‌شود».

وی همچنین خبر داد که ۲۰۰ تخته چادر، ۵۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه و ۷ هزار آب‌معدنی در شهر معمولان از طریق بالگرد هلال احمر و نیروهای مسلح توزیع شده است.

۱۳:۵۲ ۱۴.۱.۱۳۹۸

رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز چهارشنبه از عملکرد این نیروی نظامی در جریان سیل روزهای اخیر دفاع کرد.

دفاع غلامحسین غیب‌پرور از عملکرد سازمان بسیج مستضعفین، یک روز پس از تنش لفظی سپاه پاسداران با دولت حسن روحانی بر سرکمک رسانی به مناطق سیل زده در استان لرستان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت که این نیرو از روز ۲۹ اسفند سال گذشته کمک‌های خود را به سیل‌زدگان آغاز کرد و «در دو استان گلستان و مازندران حدود ۱۳۴۱ گروه جهادی به صورت رسمی فعال هستند».

او افزود که پس از ۲۹ اسفند سال گذشته، هفت استان به عنوان پشتیبان استان گلستان، پنج استان به عنوان پشتیبان استان مازندران و سه استان به عنوان پشتیبان و حمایت کننده استان خوزستان قرار گرفتند.

غلامحسین غیب‌پرور گفت: «بقیه استان‌ها با توجه به اطلاعاتی که درباره حضور مردم بومی این استان‌ها برای کمک‌رسانی داشتیم سعی کردیم به نحوه‌ کمک رسانی در این استان‌ها دست نزنیم. البته مانع کمک رسانی به این استان‌ها نیز نشدیم».

۱۴:۰۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز چهارشنبه از کشف ششمین جسد حادثه واژگونی قایق امداد در گمیشان خبر داد.

علیرضا کمال غریبی به خبرگزاری مهر گفت: جسد سلیم صوفیانی تحویل نیروهای اورژانس شده است.

یک قایق موتوری حامل امدادگران و سیل زدگان شهرستان گمیشان بود شامگاه ششم فررودین پس از واژگونی به بدنه بتنی مربوط یک پل برخورد و تمام سرنشینان آن به داخل آب سقوط کردند.

بر اساس گزارش‌ها، ۱۷ سرنشین نجات پیدا کردند و جستجو برای یافتن شش سرنشین دیگر ادامه یافت.

۱۴:۱۱ ۱۴.۱.۱۳۹۸

استاندار کرمانشاه اعلام کرد که سیلاب بیش از ۳۵۰ دهنه پل و آب‌راه استان را تخریب کرده است.

هوشنگ بازوند عصر سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: خسارت ناشی از سیلاب به راه ها در استان کرمانشاه، ۲۴۳ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، بارندگی‌های اخیر به بیش از ۷۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی در استان کرمانشاه خسارت وارد کرده که تاکنون برآورد مالی مربوطه انجام نشده است.

محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، روز سه‌شنبه گفته بود سیل تا روز ۱۲ فروردین، بیش از ٤٥ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان ایران وارد کرده است.

۱۴:۲۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، در واکنش به سخنان مهران مدیری، هنرمند و مجری برنامه تلویزیونی «دورهمی»، آنها را «ذبح و استهزای امید» توصیف کرد.

او در توئیتی از مدیران رادیو و تلویزیون خواست «صریح و شفاف بگویند که این ذبح و استهزای امید، در غوغای تحریم و قهر طبیعت، شبی چند تمام می‌شود از جیب این ملت گرفتار؟»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهران مدیری در برنامه سه‌شنبه شب دورهمی گفته بود: «سال ۹۷ دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، این وضعیت معیشت مردم است، این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیدا سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چکار می‌کنید با خودتان، چکار می‌کنید با ما».

او افزوده بود: «گفتند این ویژه‌برنامه سیزده‌بدر است و اوقات مردم را تلخ نکن. به مردم امید بده. گفتم چشم. همه ما را امیدوار کن، همه ما را همین‌طور امیدوار نگه دار، ما را با امید خفه کن».

بیشتر

XS
SM
MD
LG