لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

سیل در ایران: ورودی آب به سد کرخه «به حد نهایی» رسیده است

پس از بیش از دو هفته سیل در ایران، هر روز بر تعداد استان‌های درگیر سیل افزوده می‌شود. این فاجعه طبیعی تاکنون جان نزدیک به ۶۰ نفر در کشور را گرفته و هر روز در یک شهر یا منطقه حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود. در این میان یک امر خبرساز دیگر تنش میان دولت و سپاه در عرصه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بوده است.

۱۴:۵۷ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده مجلس از پلدختر گفت: تعدادی از مردم سیل‌زده شهرشتان پلدختر «دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند و به کوه‌ها پناه برده‌اند و هیچ چیزی ندارند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا کاظمی از مردم، نهادها و دستگاه‌ها خواست تا کمک‌های غذایی، گرمایشی و پوشاک خود را به منطقه اعزام کنند و افزود که بالگردها به بیابان‌ها و کوه‌ها می‌روند و تنها چند بسته غذایی به آنها می‌رسانند.

او اشاره کرد: ۶۰ روستا گرفتار سیل هستند و هیچ راه ارتباطی با هیچ جای ایران ندارند و گفت: نیمی از شهرهای پلدختر و معمولان و حدود ۲۰ روستا به زیر آب رفته است.

۱۵:۵۴ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده مجلس از دورود و ازنا با اعلام اینکه ۳۸ روستا در منطقه محاصره سیل قرار دارند، وضعیت این منطقه را بحرانی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید کیان‌پور با اشاره به اینکه وضعیت دورود و ازنا «شاید فراتر از وضعیت قرمز باشد» افزود: راه ارتباطی بیش از ۱۳ روستا قطع شده است و ۱۱ روستا نیز برق ندارند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشیص مصلحت نظام، روز سه شنبه در استان لرستان با اشاره به اقدامات امدادی برای سیل‌زدگان این استان گفته بود: ۲۵۰۰ تن در یک اردوگاه اسکان یافتهاند.

۱۵:۵۷ ۱۴.۱.۱۳۹۸

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان روز چهارشنبه گفت: راه آهن تهران - جنوب که در اثر رانش زمین بسته شده بود، بازگشایی و حرکت قطارها در آن از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رضا خالقی با اشاره به بسته شدن مسدود شدن راه آهن سراسری تهران - جنوب در روز ۱۲ فروردین اضافه کرد که با کوشش عوامل اجرایی امدادی، این مسیر بازگشایی شد.

بر اساس این گزارش، ۱۵۵ کیلومتر از مسیر راه آهن تهران - جنوب در استان لرستان قرار دارد.

۱۶:۰۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

جانشین مدیریت بحران پزشکی قانونی روز چهارشنبه اعلام کرد که آمار رسمی جان‌باختگان سیل در ایران ۶۲ تن است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهرداد علی بخشی گفت که مرگ این تعداد به دنبال سیل روزهای اخیر به تایید کارشناسان پزشکی قانونی رسیده است.

این مقام دولتی اشاره کرد که تاکنون ۶۲ جسد به مراکز پزشکی قانونی کشور منتقل شده است.

ساعاتی پیش از آن، احمد شجاعی،‌ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، از افزایش قربانیان سیل روزهای اخیر در ایران خبر داده و گفته بود: «تعدادی کشته‌ جدید از سیل شمال و غرب در حال انتقال به پزشکی قانونی است».

۱۶:۲۲ ۱۴.۱.۱۳۹۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت در سد کرخه به یک «نقطه بحرانی» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن رضایی گفت که «از نظر فنی و استانداردها، آقایانی که مسئول اینجا هستند، می گویند اگر بیشتر از این آب را رها سازی نکنیم، هفته آینده که بارندگی های جدیدی داشته باشیم» و «برای کل سد اتفاقی بیفتد، دیگر تمام ملاحظات قبلی و زحمات قبلی از بین می رود و فاجعه بزرگی رخ می دهد».

عبدالهادی آرامی، روزنامه نگار و معاون سردبیر پایگاه خبری خورنا،‌ هم یک هفته پیش در توئیتی درباره وضعیت سد کرخه نوشته بود که این سد «رکورد» زده است و «حجم آب کرخه برای اینکه بتونه یه سیلاب دیگه رو کنترل کنه نیازمند خروج بیش از پنج روز آب با دبی ۷۰۰ هستش».

به نوشته ایسنا، محسن رضایی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که از بهمن سال گذشته تاکنون سه «سیل بسیار بزرگ» با شش هزار مترمکعب در ثانیه، پنج هزار متر مکعب در ثانیه و همچنین هشت هزار مترمکعب بر ثانیه جاری شده است و گفت: «بین دو مسئله گرفتاریم؛ یکی اینکه دو سه هفته آینده منطقه را چگونه مدیریت کنیم که فاجعه‌ای بزرگتر از سرریزهای کنونی به وجود نیاید و دوم اینکه مردم می‌گویند زندگی‌مان را از دست می‌دهیم».

۱۶:۳۹ ۱۴.۱.۱۳۹۸

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به ایران، از بارش ۳۵ میلیمتری در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در ۱۱ استان غربی و جنوب غربی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و شمال فارس بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی‌متر رخ دهد.

به گفته این سازمان، با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق ایران، بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی‌متر خواهد بود.

سازمان هواشناسی با توجه به سیلاب و بارش‌های شدید سامانه قبلی توصیه کرد که «سازما‌ن‌های مرتبط با مدیریت منابع آب، تمهیدات لازم را برای حفظ ایمنی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی به عمل آورند».

۱۶:۴۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان روز چهارشنبه اعلام کرد که هنوز سیلاب اصلی به این استان نرسیده است و از مردم خواست «در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با اعلام اینکه در جریان سیل استان خوزستان هیچ تلفات جانی گزارش نشده است، افزود: ۹۶ روستا به شکل جزیی و کلی تخلیه شده و ساکنان آنها در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌اند.

او با اشاره به اینکه از طریق ستاد مدیریت بحران، ۱۵ بالگرد و پنج هزار چشمه سرویس بهداشتی در اختیار استان خوزستان قرار گرفته است، گفت: شرکت‌های غذایی منطقه نیز برای تهیه غذای گرم در منطقه با تمام ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

پیش از این اعلام شده بود که مدارس بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شعیبیه و برخی از روستاهای دزفول و خرمشهر تا روز ۱۹ فروردین تعطیل هستند و فعالیت دانشگاه‌های این استان نیز با یک هفته تأخیر آغاز خواهد شد.

۱۷:۰۰ ۱۴.۱.۱۳۹۸

محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتی در روز چهارشنبه خطاب به رئیس جمهوری ایران هشدار داد که استان لرستان «در آستانه یک فاجعه» است.

آقای صادقی نوشت: «پلدختر در گل فرو رفته، نیازهای اولیه مردم مانند غذا، آب و دارو تأمین نشده است و بی‌نظمی و بی‌برنامگی بیداد می‌کند».

این نماینده مجلس اشاره کرد که «سامان دادن به این وضع، نیاز به مدیریت ملی و بودجه فوق‌العاده دارد»‌ و نوشت:‌ «با کمک‌های صدقه‌ای و مدیریت ضعیف استانی، اوضاع سامان نمی‌یابد».

همزمان، قدرت‌الله ولدی، نماینده ویژه استاندار لرستان در معمولان، با اعلام اینکه اقلام غذایی و ضروری به منطقه معمولان ارسال شده اما تنها «یک سوم از نیاز منطقه را تامین کرده است»، گفت: وضعیت منطقه معمولان زرد است و شرایط عادی ندارد.

حمیدرضا کاظمی، نماینده مجلس از پلدختر، نیز گفت: تعدادی از مردم سیل‌زده شهرشتان پلدختر «دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند و به کوه‌ها پناه برده‌اند و هیچ چیزی ندارند».

این در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از کمک رسانی گسترده به ساکنان پلدختر و دیگر مناطق آسیب‌دیده استان لرستان از سیل روزهای اخیر خبر داده‌اند.

۱۷:۲۳ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده مجلس از بروجرد و اشترینان روز چهارشنبه گفت: ۱۶۰۰ واحد مسکونی روستایی در بروجرد تخریب و دچار آسیب شده‎اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، علاالدین بروجردی افزود: حدود ۲۰۰ واحد منزل مسکونی در روستاهای بروجرد بر اثر سیلاب تخریب شده و ۱۴۰۰ واحد آسیب دیده‌اند که نیاز به تعمیرات دارند.

او همچنین گفت: در روستای تنگ محمد حاجی و در محور آبسرده بروجرد، رانش بسیار وسیعی رخ داده و راه روستایی در کلهر نیز نشست پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بر اثر سیلاب، بسیاری از پل‎ها در روستاهای بروجرد تخریب شده و از بین رفته‎اند، گفت: ۱۰ هزار هکتار از زمین‎های کشاورزی نیز بروجرد زیر آب رفته است.

۱۷:۲۵ ۱۴.۱.۱۳۹۸

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد که برخی از اقلام امداد رسانی برای سیل‌زدگان اخیر در ایران فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اوگوچی دنیلز در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: تیم ‎سازمان ملل متحد در ‎ایران از نزدیک شرایط را رصد کرده و در صورت درخواست دولت ایران از تلاش های آنان حمایت های لازم را خواهد کرد.‏

خانم دنیلز همچنین نوشت: وظیفه ‎سازمان ملل متحد حمایت از دولت ‎ایران بوده و از ابتدای این بحران تلخ این دقیقا کاری است که ما انجام داده ایم. برخی از اقلام ‎امداد رسانی تامین شده و همچنان این کار را ادامه خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG