لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در این اعتراضات حداقل ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

۰۷:۰۰ ۳۰.۸.۱۳۹۸

روایت تلویزیون دولتی ایران از نقش زنان در هدایت اعتراضات اخیر

تلویزیون دولتی ایران در بخش خبر ۲۰:۳۰ چهارشنبه در گزارشی کوشید نقش رهبری زنان در تجمع های اخیر علیه افزایش بهای بنزین را سازمان یافته و مرتبط با خارج نشان دهد.

این گزارش با نشان دادن عکس زنان در تجمع های مختلف در تهران و شهرستانها، مدعی شد زنان با استفاده از احساسات مردم، گروه‌های معترض را هدایت کرده تا خیابان‌ها را مسدود کنند و اموال عمومی را تخریب کنند.

در این گزارش همچنین اظهارات یک زن که گفته می‌شود که در اعتراضات یکی از شهرستان نقش داشته پخش شد.

در حالی اعترافات این زن پخش شده است که طی ماه‌های گذشته اظهارات مازیار ابراهیمی، یکی از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای پس از خروج از ایران و رفتن به آلمان انتقادات بسیاری برانگیخت. او گفته بود که اعترافات پخش شده از او در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، همگی با زور و تحت شکنجه بوده و واقعیت نداشته است.

۰۱:۵۲ ۳۰.۸.۱۳۹۸

سایت «نت‌بلاکز» که وضعیت اینترنت را در جهان پیگیری می‌‌کند، بامداد پنجشنبه ۳۰ آبان گزارش داده که ۱۰۰ساعت از قطع اینترنت در ایران گذشت. این سایت گزارش داده که سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج تا حدود «پنج درصد» است.

شورای امنیت کشور که ریاست آن با وزیر کشور ایران است عصر ۲۵ آبان برای مقابله با موج اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین اقدام به قطع تقریبا کامل اینترنت کرد. از آن زمان، سطح دسترسی اینترنت ایران با دنیای خارج بین چهار تا هفت درصد در نوسان بوده است.

سایت «نت‌بلاکز» در گزارش تازه‌ای اعلام کرده سطح عادی دسترسی با دنیای خارج در حد «پنج درصد» است.

این سایت گفته که ایرانی‌ها مثل هر کس دیگری شایسته ارتباط با جهان خارج هستند.

پیشتر یک کارشناس اینترنت به رادیو فردا گفته بود، دسترسی در حدود چهار درصدی به اینترنت در ایران به طور عمده مربوط به استفاده سازمان‌های دولتی، روزنامه‌ها و دانشگاه‌ها است.

مو حسینی گفته بود: «این نخستین بار است که در این وسعت شاهد قطعی اینترنت هستیم. در گذشته پهنای باند را پایین می‌آوردند یا ابزارهای دور زدن اینترنت را مسدود می‌کردند».

سایت «نت‌بلاکز» برآورد کرده که قطعی اینترنت در ایران ظرف چهار روز گذشته تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها در ایران ضربه زده است.

۲۱:۵۷ ۲۹.۸.۱۳۹۸

بر اساس گزارش‌ها در نقاطی از استان خوزستان از جمله اندیمشک، دزفول، کوت عبدالله مرکز شهرستان باوی، اعتراضات و درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی ادامه دارد.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در مصاحبه با رادیو فردا گفت که گروهی از معترضان در اندیمشک و درفول اقدام به بستن جاده با آتش زدن لاستیک کرده و ماموران امنیتی به سمت آنان تیر اندازی کرده‌اند.

وی همچنین خبر داد که معترضان دوربین‌های مدار بسته در کوت عبدالله را از بین برده و اکثر بانک های این شهر را به آتش کشیده‌اند.

به گفته آقای دحیمی، در اعتراض های روزهای گذشته در خوزستان بیش از ۴۵۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش رادیو فردا، ۵۸ نفر از معترضان نیز در این استان کشته شده‌اند.

۲۱:۳۴ ۲۹.۸.۱۳۹۸

روزنامه ایران روز چهارشنبه ۲۹ آبان در صفحه اینترنتی خود گزارش داد که در سه روز اول اعتراض‌های کشور «۲۳۳۳ میلیارد تومان» به اموال عمومی خسارت وارد شد.

بر اساس این گزارش، تنها میزان خسارت‌های وارده به ۴۵۰ بانک در چهار شهر، ۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای در مناطق مختلف کشور، تخریب ۱۲۰ آمبولانس و ۴۰ پایگاه اورژانس، ۱۸۰ جایگاه سوخت و خسارت به زیرساخت‌های شهر اصفهان طی سه روز اول اعتراضات حدود ۲۳۳۳ میلیارد تومان بوده است.

این گزارش می‌گوید هنوز برخی از استان‌ها میزان خسارت‌های وارده را گزارش نکرده‌اند، اما خسارت‌های وارده بر مواردی که گفته شد، برابر با ۷.۵ درصد از کل درآمدهای سالانه ناسی از افزایش قیمت بنزین است.

۲۰:۱۳ ۲۹.۸.۱۳۹۸

وزارت خارجه ایران ضمن احضار سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع ایالات متحده، نسبت به آنچه که «دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران» خواند، اعتراض کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ضمن حمایت از اعتراضات مردم ایران درباره رفتار خشن حکومت جمهوری اسلامی با معترضان اظهار نگرانی کرد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز روز ۲۷ آبان در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا تاکید کرد، حکومت ایران می‌بایست به خواسته‌های مردم گوش کند.

مقامات وزارت خارجه ایران این سخنان را «دخالت» در امور داخلی ایران خوانده‌اند.

۱۹:۵۸ ۲۹.۸.۱۳۹۸

انوشه منادی: مردم دارند خیابان را کشف می‌کنند

انوشه منادی، نویسنده ساکن مازندران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا از بروز اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون استان مازندران در روز اول اعتراضات خبر داد و گفت: «نکته قابل توجه در مازندران، پیوستن افکار عمومی به این اعتراضات است که در دهه نود به‌نسبت دهه هشتاد بیشتر شده است.»

آقای منادی اعتراضات اخیر مردم در شهرهای ایران را یک حرکت غیرتشکیلاتی توصیف کرد و گفت: «این حرکتی است که اجباراً جلو می‌رود، چه بخواهیم چه نخواهیم.»

انوشه منادی انگیزه اصلی معترضان را «گسترش سایه فقر و نداری» عنوان و تأکید کرد که «سایه فقر هر لحظه در لایه‌لایه‌های جامعه ملموس‌تر می‌شود و دیگر قشر متوسط هم توان خرید مایحتاج روزانه ندارد».

این نویسنده همچنین با ابراز امیدواری به آینده گفت: «مردم دارند خیابان را کشف می‌کنند. مردم دارند یاد می‌گیرند به خیابان بیایند و به طریق مسالمت‌آمیز مطالبات‌شان را طرح کنند.»

گفتگوی کیانوش فرید با انوشه منادی درباره اعتراضات آبان ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:13:46 0:00
لینک مستقیم

۱۹:۱۱ ۲۹.۸.۱۳۹۸

محمدتقی کروبی و اردشیر امیرارجمند، دو مشاور رهبران جنبش سبز ایران، با انتشار بیانیه‌ای سرکوب اخیر معترضان در کشور را نتیجه «استحاله کامل» جمهوری اسلامی به «نظام اقتدار فردی» دانسته و آن را محکوم کردند.

این بیانیه با انتقاد از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که عامل افزایش قیمت بنزین بوده است، تاکید می‌کند که اساسا این شورا «هیچ جایگاهی در قانون اساسی ندارد، اما با یک تصمیم آن کشور به هم می‌ریزد، عده‌ای با تیر مستقیم کشته می‌شوند، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل می‌شوند و خطوط ارتباطی مردم با جهان قطع می‌شود».

به گفته نویسندگان این بیانیه، شورای یادشده که به دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده، نمونه‌ای از نقض سیستماتیک قانون اساسی است و نشان می‌دهد «چگونه اصل اولیه قانون که تفکیک بین مرجع وضع قانون و قاعده وضع شده است مخدوش می‌شود و با ادغام این دو در یکدیگر، قانون به فرمان تنزل می‌یابد».

آقای کروبی و آقای امیرارجمند در نهایت رفتار نظام جمهوری اسلامی را به رفتار سوارکاری تشبیه کرده‌اند که «در جستجوی سراب با آخرین سرعت به جلو می‌تازد و به خود و به عقب خود نگاه نمی‌کند تا ببیند که هم خود را خسته کرده است و هم اسب را و هم مردمی را که تهی دست و خشمگین مترصد فرصت برای رها کردن اسب ومنتظر سقوط سوار کارند».

۱۹:۱۰ ۲۹.۸.۱۳۹۸

بررسی‌های رادیو فردا: آمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران به «۱۳۸ نفر» رسید

برآوردهای محتاطانه رادیو فردا با جمع‌بندی آمار ارائه شده توسط نهادهای حقوق بشری و فیلم‌های منتشر شده، حاکی از کشته شدن حداقل ۱۳۸ نفر در اعتراضات ایران تا روز ۲۹ آبان است. این اعتراض‌ها از روز ۲۴ آبان آغاز شد.​

با توجه به قطعی اینترنت در ایران و فضای امنیتی حاکم بر شهرها، این آمار صرفاً بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری و بررسی آن دسته از گزارش‌ها و فیلم‌های رسیده به رادیو فردا تهیه شده که چند منبع آن‌ها را تأیید کرده‌اند.

همچنین، آن دسته از فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که به تأیید فعالان مدنی و سیاسی رسیده، در جمع‌بندی نهایی این گزارش لحاظ شده است.

با توجه به محدودیت‌های ناشی از قطع ارتباط مؤثر با داخل ایران، آماری که در پی می‌آید، بیانگر حداقل شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در شهرهای مختلف است. رادیو فردا تا ساعاتی دیگر جزئیات این آمار را منتشر خواهد کرد.

۱۸:۳۵ ۲۹.۸.۱۳۹۸

ملک سلمان: ایران به سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود پایان بدهد

به دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز خیابانی در ایران، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از سران جمهوری اسلامی خواست از ایدئولوژی توسعه‌طلبانه‌ خود که به «مردم ایران آسیب رسانده است»، دست بردارند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه عربستان، ملک سلمان به شورای مشورتی این کشور گفت: «امیدواریم که حکومت ایران جانب خرد را بگیرد و دریابد که هیچ راهی برای غلبه بر جبهه بین‌المللی که مخالف رفتارهای این کشور است وجود ندارد، مگر آن که اندیشه مخرب توسعه‌طلبی را که به مردم خود آسیب رسانده است، رها کند».

ایران در روزهای اخیر صحنه اعتراضات خشونت‌آمیزی بود که به کشته شدن بیش از صد نفر انجامیده است. اعتراضات در واکنش به گران شدن بنزین آغاز شد، اما به سرعت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

۱۸:۲۶ ۲۹.۸.۱۳۹۸

ابراز نگرانی عمیق فرانسه از گزارش‌ها درباره آمار بالای کشته‌شدگان در اعتراضات ایران

فرانسه روز چهارشنبه درباره گزارش‌هایی که حاکی از آمار بالای کشته‌شدگان در اعتراضات چهار روز گذشته ایران است «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.

بررسی‌های رادیو فردا و عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که تاکنون بیش از یک‌صد نفر در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

آگنس فون دِر مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت که پاریس عمیقا نگران آمار بالای تلفات معترضان ایرانی در روزهای اخیر است.

وی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا به الزامات بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG