لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

دیپلمات آلمانی در ایران: نمی‌توانیم از شرکت‌های آلمانی در برابر تهدیدهای آمریکا محافظت کنیم


تصویری از نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آلمان که ۱۳ مهرماه امسال برگزار شده است.
تصویری از نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آلمان که ۱۳ مهرماه امسال برگزار شده است.

معاون سفیر آلمان در ایران می‌گوید که «تجارت میان ایران و آلمان به نصف کاهش پیدا کرده»، و افزوده است: نمی‌توانیم از شرکت‌های آلمانی در برابر «تهدیدهای آمریکا حفاظت کنیم».

به گفته الیور اشتاین‌برگ، «تحریم‌های آمریکا» عامل این کاهش بوده و بسیاری از شرکت‌ها برای ورود به بازار ایران ریسک نمی‌کنند.

تیرماه امسال خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای اتاق بازرگانی آلمان گزارش داد که صادرات این کشور به ایران از ژانویه تا ژوئن امسال با ۴۸ درصد کاهش به ۶۷۸ میلیون یورو (۷۵۹ میلیون دلار) رسیده است.

واردات آلمان از ایران نیز در این دوره با ۴۳ درصد کاهش به ۱۱۰ میلیون دلار افت کرده است.

آلمان در سال گذشته عمدتا ماشین‌آلات، محصولات شیمیایی، خودرو و قطعات خودرو به ایران صادر کرد.

آمارهای جدید کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که تجارت دوجانبه ۲۸ عضو این اتحادیه با ایران طی شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی، ۲۰۱۹، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به یک‌چهارم کاهش یافته است.

معاون سفیر آلمان همچنین درباره آخرین وضعیت اینس‌تکس گفته است: « آمریکا در اقتصاد جهان قدرت نفوذ بالایی دارد» و به همین دلیل باید «ساختار پیچیده‌ای» طراحی شود تا شروع به کار کند.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران موسوم به اینکس‌تکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران پیشنهاد کرده‌اند.

در حال حاضر میشاییل ارهارد بوک، دیپلمات باسابقه آلمانی ریاست اینس‌تکس را بر عهده دارد.

ایران از میزان تلاش‌ کشورهای اروپایی حاضر در برجام برای همکاری بانکی و مالی با تهران راضی نیست و این نارضایتی خود را از طریق کاهش تعهداتش در چارچوب برجام اعلام کرده است.

معاون سفیر آلمان در ایران گفته است: «ایران باید به تعهدات برجامی خود به طور کامل عمل کند و بحث خروج از این توافق را کنار بگذارد. از سوی دیگر اروپا نیز تلاش می‌کند با اینس‌تکس و مذاکرات چندجانبه فشار تحریم‌ها را کاهش دهد».

مقام‌های ایرانی می‌گویند اگر دولت‌های اروپایی تا ۱۵ آبان به وعده‌های خود که مهم‌ترین آن امکان فروش نفت ایران است، عمل نکنند، گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را کلید خواهند زد.

منابع: ایسنا، رویترز، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG