لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

دیپلمات آلمانی به عنوان رئیس جدید اینس‌تکس «انتخاب شد»


میشاییل ارهارد بوک
میشاییل ارهارد بوک

وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریورماه، خبر داد که یک دیپلمات مجرب آلمانی به عنوان رئیس جدید اینس‌تکس، سازوکار ویژه مالی برای تجارت ایران و اروپا، انتخاب شده است.

به گزارش اشپیگل، وزارت خارجه آلمان تایید کرده است که میشاییل ارهارد بوک به عنوان رئیس جدید اینس‌تکس انتخاب شده است.

میشاییل بوک، ۶۶ ساله، پیشتر سفیر آلمان در بوگوتای کلمبیا بوده و در سوئد و همچنین در مصر زمان سقوط حسنی مبارک نیز خدمت کرده است.

این خبر حدود یک ماه پس از آن اعلام می‌شود که روزنامه آلمانی بیلد خبر داد که برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران، که به عنوان رئیس سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران یا اینس‌تکس معرفی شده بود از پذیرش این سمت منصرف شده است.

به این ترتیب میشاییل بوک سومین نفری خواهد بود که قرار است سکان ریاست سازوکار اینس‌تکس را به دست بگیرد.

پیش از آقای اربل نیز پِر فیشر، رئیس پیشین یکی از بانک‌های بزرگ آلمان،​ مدیر اینس‌تکس بود و به ایران نیز سفر کرده بود.

انتصاب یک مدیر دیگر برای این سازوکار در حالی است که اینس‌تکس هنوز عملا هیچ نتیجه‌ای برای طرفین این تجارت دوطرفه دربر نداشته است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، موسوم به اینکس‌تکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران پیشنهاد کرده‌اند.

اما ایران از میزان تلاش‌ کشورهای اروپایی حاضر در برجام برای همکاری بانکی و مالی با تهران راضی نیست و این نارضایتی خود را از طریق کاهش تعهداتش در چارچوب برجام اعلام کرده است.

میشاییل بوک در حالی به ریاست اینس‌تکس می‌رسد که روابط ایران و آمریکا دوره‌ای بسیار پرتنش را پشت سر می‌گذارد و هر روز بر فشار ایالات متحده بر تهران افزوده می‌شود.

تنها در هفته جاری دولت دونالد ترامپ در دو نوبت علیه ایران اعلام تحریم کرده است: ابتدا وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، اعلام کرد که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده شده‌اند.

سپس برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، اعلام کرد که دولت آمریکا یک «شبکه انتقال دریایی نفت» تحت «هدایت سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را تحریم می‌کند.

علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا در دو روز گذشته دو بار تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فعلا قرار نیست لغو شوند.

منابع: هفته‌نامه اشپیگل، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG