لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

تاکید دوباره ترامپ بر عدم لغو تحریم‌های ایران در گفت‌وگو با مکرون 


دونالد ترامپ با امانوئل مکرون تلفنی گفت‌وگو کرده است
دونالد ترامپ با امانوئل مکرون تلفنی گفت‌وگو کرده است

جاد دیر، یک سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۴ شهریور گفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود.

این سخنگوی کاخ سفید در توییتی نوشته است: دو رهبر در خصوص لزوم مذاكرات موفق درمورد ماليات بر فروش ديجيتال و مهار اقدامات ايران در تهديد آزادی ناوبری و تجارت در خليج فارس توافق داشتند.

وی اضافه کرده است: رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد در زمان فعلی تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی شود.

در حالی این تماس تلفنی انجام شده است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته از «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق موسوم به برجام خبر داد.

امانوئل مکرون در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی دیپلماتیک داشته و چندین بار تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرده است. گزارش هایی هم در خصوص پیشنهاد فرانسه برای ارائه یک اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به ایران جهت جبران کاهش فروش نفت به دلیل تحریم های آمریکا منتشر شده بود. این پیشنهاد منوط به موافقت آمریکا و صدور معافیت برای خریداران نفت از ایران است.

دونالد ترامپ روز گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در مقابل آغاز مذاکرات رو در رو گفت، ایران خواهان لغو تحریم‌ها شده ولی چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد..

جزئیات نامه ظریف به موگرینی

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جزئیات نامه روز پنجشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا در خصوص «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را اعلام کرد.

عباس موسوی می گوید، محمد جواد ظریف در این نامه اعلام کرده « به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای را متوقف می کند.»

وی اضافه کرده است که محمد جواد ظریف در این نامه تصریح کرده است: ایران «آمادگی دارد به گفت وگو با طرف‌های باقی مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه داده و در صورت عمل طرف های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجددا به اجرای کامل برجام برگشت نماید.»

اظهارات مقام های ایران در خصوص کاهش تعهدات هسته ای این کشور در چارچوب برجام واکنش مقام های اروپایی را در پی داشته است.

گنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفته است: «ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند».

وزارت خارجه بریتانیا هم اعلام کرد: «طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقا نگران‌کننده است»

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا نیز اقدام ایران را «ناسازگار» با برجام خواند و به جمهوری اسلامی نسبت به انجام اقداماتی که می‌تواند توافق اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد هشدار داد.

ایران در گام نخست کاهش تعهدات هسته ای اعلام کرد دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده (سقف سیصد کیلوگرم) پایبند نیست و در گام دوم نیز از سقف تعیین‌شده برای سطح غنی‌سازی اورانیوم (۳.۶۷ درصد) عبور کرد و به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ۴.۵ درصد رساند.

با استفاده از توییتر ، ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG