لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

ترامپ: تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود


دونالد ترامپ می‌گوید، آمریکا می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت مشکل ایران را حل کند.
دونالد ترامپ می‌گوید، آمریکا می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت مشکل ایران را حل کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳شهریور دیدار با حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ممکن دانست، ولی تاکید کرد٬ ایالات متحده تحریم ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد.

دونالد ترامپ در دفتر کار خود در کاخ سفید و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص احتمال دیدار با حسن روحانی در اواخر ماه جاری میلادی در نیویورک گفت، مطمئناً ، هر چیزی ممکن است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی دیپلماتیک داشته و چندین بار تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، گفت‌وگو کرده است. در همین زمینه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص دیدار روسای جمهوری آمریکا و ایران مطرح شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این که مقام‌های ایران می‌خواهند مسایلشان را حل کنند و با یک مشکل بزرگ روبه رو هستند، گفت: تعداد کمی شاهد چنین تورم بی سابقه‌ای در ۵۰ سال هستند، موقعیت غم انگیزی است، می‌توانند مشکلات را سریع حل کنند، ما ظرف ۲۴ ساعت می‌توانیم مشکلشان را حل کنیم. باید ببینم چه پیش خواهد آمد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

امریکا اردیبهشت سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم های خود را بازگرداند.

« تحریم های ایران لغو نمی شود»

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیدار با حسن روحانی در نیویورک گفت، «نمی‌دانم. من خیلی از اقدامات رئیس جمهوری مکرون تشکر می‌کنم. اما ما از طریق امانوئل مکرون مسائل را دنبال نمی‌کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهار داشت: افراد مستقیما با ما تماس می‌گیرند و ما مجبور نیستیم مسائل را از طریق کشورهای دیگر دنبال کنیم. ما چنانچه مایل می‌بودیم، می‌توانستیم کمک‌های زیادی (مثلا) از ژاپن بگیریم. ژاپن یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت آن‌ها است. آنها روابط گسترده‌ای دارند.

وی افزود: ما نیازی به دیگر کشورها نداریم، اگر بخواهیم مستقیما وارد مذاکره خواهیم شد.

دونالد ترامپ همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در مقابل آغاز مذاکرات رو در رو گفت، نه، این‌ آخرین حرف‌های آن‌ها نبود. بلکه به صورت دیگری گفتند تا زمانی که برخی اقدامات ما انجام نشود. مثلا تحریم‌ها لغو شود. ولی چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. آنها به صورتی که شما بیان کردید، این موضوع را مطرح نکردند، ولی خواست نهایی هم این بود، چنین چیزی روی نخواهد داد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، مقام‌های ایران در مذاکرات با مقام‌های فرانسوی خواستار آن شده‌اند که آمریکا امکان فروش روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت را به ایران بدهد، اما دونالد ترامپ حاضر به پذیرش تمدیدهای نفتی برای مشتریان ایران نشده است.

در همین زمینه برایان هوک،مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرد که از این پس دیگر معافیت نفتی در کار نخواهد بود.

از سوی دیگر حسن روحانی چهارشنبه اعلام کرد که گام سوم از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از روز جمعه، ۱۵ شهریورماه، اجرایی می‌شود.

این سومین مرحله از کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG