لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

نماینده آمریکا در اروپا: واشینگتن در حال بررسی پیشنهاد اعطای خط اعتباری به ایران است


گوردون ساندلند می‌گوید که سیاست فشار حداکثری بر ایران به قوت خود باقی است
گوردون ساندلند می‌گوید که سیاست فشار حداکثری بر ایران به قوت خود باقی است

گوردون ساندلند، نماینده ایالات متحده در اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه تایید کرد که واشینگتن مشغول بررسی پیشنهاد اعطای یک خط اعتباری از سوی فرانسه به ایران است.

آقای ساندلند روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، در یک کنفرانس خبری تلفنی با خبرنگاران در بروکسل ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت که با این همه سیاست فشار حداکثری بر ایران به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، وی اظهار داشت که تصمیم در رابطه با فشار حداکثری بر ایران در اختیار رئیس‌ جمهوری آمریکاست و او می‌تواند این فشار را کمتر یا زیادتر کند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از پیشنهاد فرانسه مبنی بر باز کردن یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران منتشر شده است.

فرانسه می‌گوید اعطای این خط اعتباری بر اساس پیش‌فروش نفت ایران است و در نتیجه به مجوز آمریکا و تمدید معافیت‌های نفتی نیاز دارد.

در همین رابطه وزیر دارایی فرانسه نیز روز سه‌شنبه راهی واشینگتن شد تا با مقامات ایالات متحده مذاکره کند. روز گذشته همچنین وزیر خارجه فرانسه به بیان جزییاتی از این خط اعتباری پرداخت که یکی از شروط آن پایبندی ایران به برجام است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، احتمال دستیابی به توافق با اروپایی‌ها در ظرف چند روز آینده را اندک دانسته و هشدار داده که ایران «گام سوم کاهش تعهدات برجامی» را تا آخر این هفته خواهد برداشت.

آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت که بخش عمده اختلافات با اروپا در مذاکرات حل شده، اما «هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت».

پیرو این اظهارات، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز در گفت‌وگویی که با خبرنگاران داشت عنوان کرد که گام سوم کاهش تعهدات درست در همان موعد مقرر اجرا خواهد شد.

وی افزود: «همچنان منتظر هستیم تا وعده‌ای که برای خرید نفت و پولی که در اختیار ایران قرار می‌گیرد، عملی شود و منتظر محقق شدن دیدگاه‌مان هستیم. فرانسوی‌ها هم برای اخذ مجوز به آمریکا رفته‌اند.»

ایران که معتقد است با تحریم‌های ایالات متحده دیگر نفعی از توافق هسته‌ای نمی‌برد، از ۱۸ اردیبهشت امسال دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است. سومین مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی به اروپا نیز ۱۵شهریورماه به پایان می‌‌رسد.

گام نخست ایران عدم پایبندی به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌شده بود و گام دوم، افزایش سطح عنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد.

منابع: گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران و رادیوفردا/ س. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG