لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

نتانیاهو خواستار همکاری بریتانیا برای مقابله با ایران شد


سفر بنیامین نتانیاهو به لندن دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل انجام گرفته است
سفر بنیامین نتانیاهو به لندن دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل انجام گرفته است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که به لندن سفر کرده است، جمهوری اسلامی را به «تجاوز» و «تروریسم» متهم کرد و خواستار همکاری بریتانیا برای مقابله با آن شد.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، در ابتدای دیدارش با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فناوری و دفاعی را «عالی» توصیف کرد و در عین حال گفت: «ما چالش هم داریم؛ ما با چالش تجاوز و تروریسم از سوی ایران مواجه هستیم و من می‌خواهم درباره چگونگی مقابله با آن با شما گفت‌وگو کنم».

نخست وزیر اسرائیل همچنین دولت بریتانیا را «دوست بزرگ مردم یهود» توصیف کرد.


به گفته سخنگوی نخست وزیر بریتانیا، رهبران دو کشور درباره لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای و همچنین مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی توافق نظر داشتند.

در عین حال بوریس جانسون بر «راه‌حل دیپلماتیک» و «گفت‌وگو» برای حل مشکلات تاکید کرد.

بوریس جانسون همچنین با اشاره به منازعه اسرائیل و فلسطینیان تأکید کرد که لندن همچنان از «راه حل دو کشوری» حمایت می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر به لندن بار دیگر جمهوری اسلامی را «اقدامات خصمانه» در عرصه کشتی‌رانی بین‌المللی و همچنین تلاش برای «حملات مرگبار» به اسرائیل محکوم کرده بود.

وی در اظهار نظری که نخستین انتقاد علنی‌اش از مذاکرات ایران و فرانسه محسوب می‌شد گفته بود: اکنون «زمان افزایش فشار بر ایران است، نه وقت گفت‌وگو و مذاکره».

به نوشته آسوشیتدپرس، سفر بنیامین نتانیاهو به لندن دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل انجام می‌گیرد و او قصد دارد با دیدار با شماری از مقام‌های ارشد کشورها، از جمله نخست وزیر بریتانیا و وزیر دفاع آمریکا، حضوری قدرتمندتر در انتخابات آینده داشته باشد.

نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر به لندن به تصمیم جدید جمهوری اسلامی برای کاهش مجدد تعهدات برجامی‌اش نیز اشاره کرده و آن را «یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر» خوانده بود.

سفر بنیامین نتانیاهو به لندن یک روز پس از آن انجام شد که دولت آمریکا اعلام کرد یک «شبکه انتقال دریایی نفت» تحت «هدایت سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را تحریم می‌کند.

تنها ساعاتی بعد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اعلام کرد که «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای به اجرا گذاشته می‌شود.

جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت سال جاری، ۹۸، دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است.

در مرحله اول ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود؛ در گام دوم نیز غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که در صورت تأمین خواسته آنها برای فروش ۱۵ میلیارد دلار نفت در طول یک بازه زمانی ۴ ماهه، به اجرای کامل برجام بازخواهند گشت.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، توییتر، رادیوفردا/ ر.ح / ج
XS
SM
MD
LG