لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۳

کمیسیون مجلس پیشنهاد دولت برای گرانی بنزین و گازوئیل را «رد کرد»


کاهش در درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها برابر است با قطع یارانه ۳۳ میلیون نفر.
کاهش در درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها برابر است با قطع یارانه ۳۳ میلیون نفر.

رسانه‌ها در ایران خبر می‌دهند که گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه دولت به پایان رسیده و در این گزارش پیشنهاد بالا رفتن قیمت سوخت از جمله بنزین رد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و گزارش این کمیسیون برای ارائه به صحن علنی مجلس نهایی شده است.

حال نمایندگان مجلس باید ظرف مدت ده روز پیشنهادهای خود درباره این گزارش را برای بررسی به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهند.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم گزارش می‌دهد که از جمله مهم‌ترین مصوبات این کمیسیون درباره بودجه سال آینده عدم افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و نیز تعیین تکلیف پرداخت یارانه نقدی به افراد پردرآمد بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از جمله مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق به تعیین قیمت ۵۵ دلاری برای نفت و دلار ۳۵۰۰ تومانی، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷، و کاهش ۱۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای هدفمندی اشاره می‌کند.

آن طور که در گزارش ایسنا آمده است، این کاهش در درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها برابر است با قطع یارانه ۳۳ میلیون نفر.

ممنوعیت افزایش حقوق مقامات در سال آینده، پلکانی شدن افزایش حقوق و تعیین سقف ۱۸ درصدی برای افزایش حقوق کارمندان و تعیین معافیت مالیاتی حقوق‌های زیر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه برای کارمندان و زیر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه برای اصناف از جمله دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال ۹۷ است.

پیشتر در اواخر آذرماه سال جاری پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در گزارشی اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال ۹۷، یکی از راه‌های تامین منابع برای اشتغال‌زایی، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان برای هر لیتر عنوان شده بود.

به این ترتیب قیمت بنزین و گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس می‌رسید. قیمت فوب خلیج فارس، قیمت بنزین وارداتی یا صادراتی کشور در بنادر خلیج فارس است.

هم اکنون قیمت بنزین عادی در ایران یک هزار تومان است و تنها بعد از تایید مجلس و شورای نگهبان، طرح افزایش قیمت می‌تواند اعمال شود.

در پی اعلام طرح دولت، نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی موافقت مجلس با افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت را «بعید» دانسته و گفته بود که در شرایطی که «مردم بیکار هستند دلیلی برای واقعی‌ کردن قیمت بنزین وجود ندارد».

یک هفته بعد، اعتراض و تظاهراتی در بیش از صد شهر ایران در مخالفت با گرانی و وضع بد معیشتی مردم آغاز شد که نزدیک به دو هفته به طول انجامید و ۲۵ کشته و هزاران بازداشتی در پی گذاشت.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور از روز یک‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه، در صحن مجلس آغاز شده و نمایندگان قرار است در دو شیفت کاری دخل و خرج سال آینده را بررسی کنند.

طبق پیش‌بینی‌های مطرح‌شده در رسانه‌های ایران، قبل از روز ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب سال ۵۷، بودجه نهایی شده و برای تایید به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

XS
SM
MD
LG