لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

وعده دولت روحانی برای قطع واردات بنزین از ابتدای سال آینده


معاون وزیر نفت ایران از بهره‌برداری کامل هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده خبر داد و گفت که «ما از سال آینده برای واردات بنزین ردیف بودجه‌ای نداریم».

اگرچه مسئولین ایران سال‌هاست وعده تکمیل این پروژه را می‌دهند، اما اوج‌گیری واردات بنزین ایران در سال جاری، نبود ردیف بودجه‌ای برای واردات بنزین در سال آینده و تخصیص وام برای تکمیل این پروژه، امیدها را به قطع واردات بنزین ایران بیشتر کرده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پس از بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت که هم اکنون فاز اول این پروژه در حال بهره‌برداری است و این پالایشگاه باید تا پایان سال ۹۷ به ظرفیت تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ برسد.

این پروژه به سه فاز تقسیم شده که هر کدام ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین دارد.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیز بعد از بازدید از مجتمع یاد شده گفت که فاز اول به ظرفیت نهایی رسیده و فاز دوم این پالایشگاه نیز تا پایان سال جاری خورشیدی راه‌اندازی خواهد شد و نهایتاً فاز سوم تا پایان سال آینده وارد مدار می‌شود.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، وزارت نفت مدعی شد که فاز اول پالایشگاه به بهره‌برداری کامل رسیده است، اما آمارهای خود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی است که فاز اول این پروژه تا همین اواخر با نصف ظرفیت کار کرده است.

ایران در نیمه اول سال جاری واردات روزانه بنزین را ۱۶ درصد افزایش داده و به نزدیک ۱۴ میلیون لیتر و گزارش‌ها حاکی است که میزان واردات در پاییز با آهنگ بیشتری افزایش یافته است. این در حالی است که برنامه وزارت نفت، قطع واردات بنزین در سال جاری بود.

ظرفیت تولید بنزین پایه کشور نیز در سال جاری کمتر از ۷ درصد افزایش یافته و به حدود ۶۱ میلیون لیتر در روز رسیده است، در حالی که برنامه دولت رساندن این رقم به بالای ۷۱ میلیون لیتر بود.

روز دوشنبه آقای صادق‌آبادی با اشاره به تخصیص یک وام ۲۶۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای توسعه این پالایشگاه گفت که با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه، کشور می‌تواند صادرکننده بنزین باشد.

البته موضوع تولید بنزین «یورو ۵» از این مجتمع جای سؤال دارد، چرا که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز مانند دیگر پالایشگاه‌های ایران، برای اکتان افزایی بنزین از ماده «ام تی بی ای» استفاده می‌شود.

هنوز سرطان‌زا بودن این ماده ثابت نشده است، اما در اروپا و آمریکا و کشورهای پیشرفته دیگر، استفاده از این ماده به عنوان اکتان افزا در بنزین ممنوع است. این ماده به شدت باعث آلودگی هوا و آب می‌شود و با استانداردهای بنزین یورو ۵ سازگاری ندارد.

بر اساس آمارهای رسمی، ایران در سال جاری روزانه بیش از ۱.۵ میلیون لیتر از این ماده به بنزین تولید داخل اضافه کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ورادیو فردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG