لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

استفاده از یک ماده آلوده کننده در بنزین تولیدی ایران ادامه دارد


سه ماه بعد از اعلام حذف ماده «ام تی بی ای» از ترکیب بنزین به خاطر اثرات منفی آن بر روی محیط زیست، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت ایران، می گوید که استفاده از این ماده به عنوان اکتان افزا در تولید بنزین ادامه دارد و کماکان ادامه خواهد داشت.

اکتان افزاها موادی هستند که به عنوان کاتالیست برای بهسوزی بنزین استفاده می‌شوند. از سال ۱۳۸۸ واردات کاتاليست‌های استاندارد برای توليد بنزين به ايران به خاطر تحریم ها متوقف شده بود و در نبود این کاتاليست‌ها، گزارش‌های متعددی از استفاده مواد سمی سرب، «ام‌ تی ‌بی ‌ای» و غیره در تولید بنزین ایران منتشر شده بود.

بر اساس آمارهای رسمی، در دوران تحریم ها ۱۰ درصد از بنزین تولیدی ایران را ماده شیمیایی «ام تی بی ای» تشکیل می داد که بخشی از آن از چین وارد می شد و بخش دیگری از آن در پتروشیمی های ایران تولید می شد.

هنوز سرطان زا بودن این ماده ثابت نشده است، اما در اروپا و آمریکا و کشورهای پیشرفته دیگر، استفاده از این ماده به عنوان اکتان افزا در بنزین ممنوع است. این ماده به شدت باعث آلودگی هوا و آب می شود.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت، روز سه شنبه ۱۹ بهمن، در مصابه با خبرگزاری مهر با اشاره به این موضوع که حذف «ام تی بی ای» از ترکیب بنزین ایران منتفی شده است، گفت که در شرایط فعلی از مجموع کل تولید بنزین پایه، سهم این ماده به دو تا سه درصد نمی‌رسد.

این در حالی است که علی شیرازی ‌زاده، مدیر پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، که معاون آقای کاظمی است، سه ماه قبل به خبرگزاری مهر گفته بود که «به زودی این ماده به خاطر تاثیرات منفی بر محیط زیست از ترکیب بنزین به طور کامل حذف می‌شود.»

عباس کاظمی در مصاحبه خود با مهر همچنین با اشاره به آغاز بهره ‌برداری از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ماه های آینده که گفته شده است بنزین استاندارد تولید خواهد کرد، گفت که بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها و حتی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای اکتان افزایی نیاز به امتزاج با «ام تی بی ای» دارند.

وی افزود که این ماده «زیان آور نیست» و هم اکنون روزانه ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر از آن تولید می‌شود که این ماده شیمیایی به عنوان اکتان افزا به ترکیب بنزین اضافه می‌شود.

به گفته معاون وزیر نفت، هم اکنون سهم این ماده در بنزین عرضه شده در تهران و سایر هشت کلان شهر ایران به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد:«این ماده شیمیایی با بنزین برخی پالایشگاه‌ها ترکیب می‌شود تا عدد اکتان بنزین بالا برود و این بنزین معمولا در کلان شهرها اصلا توزیع نمی‌شود.»

عباس کاظمی گفت که این «یک ماده شیمیایی بوده اما خطرناک نیست.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اشاره کرد که تنها مشکل استفاده از«ام تی بی ای» در ترکیب بنزین، پایداری بالای این ماده شیمیایی در آب است.

XS
SM
MD
LG