لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

قراردادهای بزرگ پالایشگاهی ایران با شرکت های آسیایی


عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، می گوید که تهران قراردادهایی به ارزش ۵ میلیارد دلار برای توسعه پالایشگاه های موجود ایران با شرکت‌هایی از کره جنوبی و چین امضا کرده است و قرار است قراردادی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار نیز با شرکت های ژاپنی امضا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس کاظمی در تشریج جزئیات این قراردادها با اشاره به گشایش خط اعتباری ۱.۳ میلیارد دلاری طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت آبادان گفت که پیش بینی می شود بهمن ماه امسال با حضور مقامات نفت و انرژی چین، مدیران ارشد شرکت «ساینوپک» چین و مسئولان دولتی عملیات اجرایی این پروژه به طور رسمی آغاز شود.

او کل حجم سرمایه گذاری این پروژه پالایشگاهی را حدود سه میلیارد دلار عنوان کرد و افزود که پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده، فاز دوم پالایشگاه آبادان به میزان ۱.۷ میلیارد دلار بازگشایی شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح، حجم تولید نفت کوره پالایشگاه هم از ۴۰ درصد فعلی به حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین اضافه کرد که قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار برای طرح توسعه پالایشگاه نفت اصفهان با شرکت «دایلم» کره جنوبی امضا شده است و علاوه بر این، مذاکراتی با سه شرکت ژاپنی «ماروبنی»، «چیودا» و «میتسوئی» در حال انجام بوده است که پیش بینی می شود که به زودی قرارداد این پروژه عظیم پالایشگاهی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار نهایی شود.

ایران در کل برنامه ریزی کرده است که با سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد دلاری در شش پالایشگاه قدیمی خود هم کیفیت محصولات تولیدی را به استانداردهای بالا مانند یورو ۴ برساند، هم اینکه سهم محصولات با کیفیت بالا مانند گازوئیل و بنزین را افزایش دهد و در عین حال، سهم محصولات با ارزش کمتر مانند نفت کوره از خروجی نهایی پالایشگاه ها از ۲۴ درصد فعلی به ۱۰ درصد کاهش دهد.

ایران همچنین چند پروژه عظیم پالایشگاهی جدید به نام های «ستاره خلیج فارس، سیراف و آناهیتا و بهمن گنو» را در دست دارد که هدف آن افزودن حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاهی و رساندن آن به ۳.۱ میلیون بشکه در روز طی پنج سال آینده است.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی اولین کوره مجتمع بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت که براساس برنامه زمان بندی، فاز اول بنزین سازی این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین تا بهار ۹۶ در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین می پیوندد.

با تکمیل این پروژه، در کل، ۳۶۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایش نفت ایران اضافه خواهد شد.

ایران هم اکنون واردکننده بنزین است. به گفته عباس کاظمی، طی ۱۰ ماه سال جاری خورشیدی روزانه حدود ۱۱.۸ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است.

با این حال، ایران از دو سال قبل با کاهش مصرف گازوئیل در نیروگاه های برقی به جرگه صادرکننده های این محصول با ارزش افزوده بالا پیوست.

آقای کاظمی گفت که هم اکنون ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران (گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع) به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و پیش بینی می شود سال آینده با افزایش ظرفیت مازاد تولید، ظرفیت صادرات فرآورده نفتی ایران به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

XS
SM
MD
LG