لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

شش ماه نخست امسال ۴۱ میلیارد لیتر سوخت در ایران مصرف شده است


یک جایگاه توزیع سوخت در ایران
یک جایگاه توزیع سوخت در ایران

آخرین آماری که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده حاکی از آن از است که در شش ماه نخست امسال ۴۱ میلیارد سوخت در ایران مصرف شده است و مصرف بنزین هم در قیاس با مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، منصور ریاحی قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روز چهارشنبه یکم مهرماه با بیان این آمار گفت که در نیمه نخست سال جاری ۴۱ میلیارد لیتر مواد سوختی ال.پی.جی، و سی.ان.جی در کشور توزیع و مصرف شده است.

آنچنان که آقای ریاحی گفته مصرف میانگین بنزین در ایران در شش ماه گذشته روزانه بیش از ۷۲ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه درصد افزایش داشته است.

همچنین براساس این آمار از ابتدای فروردین ماه امسال تا پایان شهریور به طور میانگین بیشتر از ۸۰ میلیون لیتر گازوئیل در روز مصرف شده که در قیاس با مدت مشابه سال پیش حدود ۱۶درصد کاهش پیدا کرده است.

منصور ریاحی روز چهارشنبه درباره ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت مردم هم گفت که در پایان شهریور ماه هنوز ۵۸۰ میلیون لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی از قبل باقی است که تا پایان آبان ماه اعتبار دارند و باید مصرف شود.

دولت ایران برای پوشش تقاضای فزاینده بنزین در کشور، سال‌هاست بخشی از بودجه خود را به یارانه واردات این فرآورده نفتی اختصاص داده در حالی که بخشی از این بنزین وارداتی به دلیل ارزان بودن به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند.

در این زمینه احمد علوی، اقتصاددان مقیم سوئد پیشتر در گفت‌‌وگو با رادیو فردا گفته بود که ارزان بودن مشتقات نفتی که جزو کالاهای یارانه‌ای به شمار می‌آیند، منجر به تشویق و تشدید قاچاق این کالا‌ها به خارج از کشور شده است.

از دیگر سو بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده سهم گاز طبيعی در سبد انرژی ايران که از آن به عنوان «سوخت آبی» يا «سوخت پاک فسيلی» ياد می‌شود، در يک دهه گذشته به شدت افزايش يافته و به رقم ۷۰ درصد رسيده است.

در توضیح دقیق باید گفت مصرف گاز ايران بر اساس گزارش‌های رسمی ايران و آمارهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمريکا سالانه ۱۸۰ ميليارد متر مکعب است. اين رقم معادل يک ميليارد و ۱۳۲ ميليون بشکه نفت خام است.

XS
SM
MD
LG