لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

واکنش سخنگوی دولت به «اعدام_نکنید»: باید به خواست طبیعی افکار عمومی احترام گذاشت


سخنگوی دولت حسن روحانی در واکنش به توفان توییتری «اعدام نکنید» نوشت که باید به «خواست طبیعی افکار عمومی احترام نهاد».

علی ربیعی در یادداشتی که روز شنبه ۲۸ تیرماه در روزنامه ایران منتشر شده است، با توصیف این واکنش اجتماعی مجازی به عنوان «تلاش مدنی شهروندان برای شنیده شدن» خواستار «پاسخ حاکمان برای شنیدن صدای بی‌پیرایه مردم» شده است.

در روزهای گذشته تایید خبر صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوانی که در اعتراضات آبان ماه ایران شرکت کرده‌ بودند، با واکنش منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توییتر در اعتراض به صدور این احکام با هشتگ «اعدام نکنید»،‌ حدود ده میلیون توییت و بازتوییت کردند که رویدادی بی‌سابقه بود.

سخنگوی دولت ایران در بخش دیگری از این یادداشت به واکنش دونالد ترامپ نیز پرداخته و آن را «موج‌سوارانه» و « وقاحتی باورنکردنی» توصیف کرده است.

دونالد ترامپ روز ۲۵ تیرماه در توییتی به زبان فارسی نوشت: « «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

علاوه بر او، وزرای خارجه سوئد و دانمارک هم خواستار توقف اجرای این حکم شدند و وزارت خارجه فرانسه هم روز ۲۷ تیرماه اعلام کرد که از صدور چنین حکمی «عمیقا شوکه شده است».

سخنگوی دولت روحانی این واکنش‌ها را «پارازیت» توصیف کرده و نوشته است کشورهای غربی «به قصد موج سواری و بهم زدن اوضاع فرآیند گفت‌وگو و نتیجه‌گیری در ایران را با بن‌بست مواجه می کنند».

سخنگوی دولت روحانی در ادامه این یادداشت به تفکیک واکنش‌های مردم به احکام اعدام نیز پرداخته و نوشته است برخی از توییت‌های که منتشر شد، «صداهای جعلی و هدایت شده از دستگاه تبلیغاتی دشمنان» بود.

در روزهای گذشته در ادامه هشتگ «اعدام نکنیم»، هزاران کاربر به بازخوانی برخی وقایع چهل سال گذشته، به یادآوری قتل‌ها و اعدام‌ها و شکنجه‌ها و حوادثی پرداخته‌اند که طی چهار دهه گذشته در تاریخ جمهوری اسلامی به‌عنوان «جنایات حکومت» ثبت شده است.

تاکنون مقام‌های ارشد قوه قضاییه ایران به صورت رسمی به این هشتگ واکنش نشان نداده‌اند ولی بابک پاک نیا، وکیل امیرحسین مرادی، روز چهارشنبه گفت با مساعدت اجرای احکام زندان اوین او به همراه حسین تاج و مصطفی نیلی ، سه وکیل تعیینی متهمان، توانسته‌اند برای نخستین بار پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را در مرحله اجرای احکام ببیند.

به گفته این وکیل، مقام‌های قوه قضائیه ایران اکنون پذیرفته‌اند که اجازه دهند که سه وکیل تعیینی متهمان در پرونده دخالت کنند.

XS
SM
MD
LG