لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما، تهدید جبلی به برخورد با «تخلفات» بازیگران


پیمان جبلی، رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
پیمان جبلی، رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

به‌دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری رسمی نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، رئیس این سازمان از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داده است.

پیمان جبلی روز ۳۱ خرداد در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم درباره «هنرپیشه‌های حاشیه‌‌آفرین» شاغل در سریال‌های نمایش خانگی گفت: «ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.»

این تهدید درباره ورود قوه قضائیه برای برخورد با بازیگران در حالی انجام شده که طی ماه‌های بعد از اعتراض‌های سراسری در ایران، تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل حمایت از معترضان یا مقاومت در برابر حجاب اجباری، با احضار، بازداشت، ممنوعیت فعالیت و خروج از کشور و حتی «ممنوع‌المعامله» شدن مواجه شدند.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین درباره سکوها (پلتفرم‌های) نمایش خانگی گفت تا قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «برخی هنجارها» را رعایت نمی‌کردند و به «فرایندهای قانونی» دریافت مجوز تولید و پخش توجه نداشتند.


دریافت مجوز برای تولید و نمایش در شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما از سال ۱۳۹۹ با قید بندی در لایحه بودجه، نظارت بر این شبکه به صداوسیما واگذار شد.

این سازمان از آن زمان از طریق «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» با نام اختصاری «ساترا» سانسور بر محصولات نمایش خانگی را اعمال می‌کرد.

هرچند که سینماگران و تهیه‌کنندگان و پلتفرم‌های این شبکه معتقد بودند که فعالیت ساترا و نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی مبنای حقوقی و قانون جامع ندارد.

بعد از اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، در چند مورد شرکت‌های فعال نمایش خانگی سریال‌های خود را بدون تأیید صداوسیما پخش کردند که مهم‌ترین آنها سریال امنیتی «سقوط» با بازی حمید فرخ‌نژاد از «فیلیمو» بود که به‌رغم مخالفت ساترا و نامه رئیس صداوسیما به ابراهیم رئیسی برای برخورد با پتلفرم‌های «متخلف» به شکل کامل پخش شد.

بر اساس مصوبه‌ای که روز ۳۰ خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی تأیید شد،‌ نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی جنبه قانونی هم به خود گرفت، چون بر اساس رویه جمهوری اسلامی، مصوبات این شورا باید اجرا شود و حتی مجلس اختیار لغو آن را ندارد.

به دنبال واکنش‌های گسترده در میان سینماگران که در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی درباره تبعات این مصوبه هشدار دادند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایرنا گفت درباره این مصوبه «اطلاع‌رسانی دقیق» نشده است.

محمدمهدی اسماعیلی ادعا کرد که فقط پخش زنده و اینترنتی و شبکه نمایش خانگی در حوزه «صوت و تصویر فراگیر» به صداوسیما واگذار شده و سایر موارد در اختیار وزارت ارشاد است.

این در حالی است که جدال اصلی در سه سال اخیر درباره شناخته شدن نمایش خانگی به عنوان صوت و تصویر فراگیر بود و فعالان این حوزه خواستار بازگشت نظارت بر آن به وزارت ارشاد بودند.

روز ۲۹ خرداد، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مصاحبه‌ای «شبکه نمایش خانگی، سینما و تئاتر» را در کنار «رسانه‌های معارض» به عنوان عواملی برشمرد که در تغییر رویکرد مردم ایران نسبه به مساله حجاب اجباری و اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ نقش داشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، ایرنا و رادیو فردا؛ ع.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG