لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

شورای نگهبان حسن روحانی را به «ایجاد تنش» و «بی‌اطلاعی» متهم کرد


عباسعلی کدخدایی
عباسعلی کدخدایی

در دفاع از موضع سخنگوی خود در بحث تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاب مجلس، شورای نگهبان جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ دی‌ماه، در بیانیه‌ای رسمی حسن روحانی را به «بی‌اطلاعی و ایجاد تنش» متهم کرد.

شورای نگهبان در بیانیه‌ خود نوشته بود که اظهارات انتقادی آقای روحانی درباره رد صلاحیت‌ تعداد قابل توجهی از نامزدها نشان‌دهنده «بی‌اطلاعی» وی از روند بررسی‌ها در هیئت‌های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است.

این شورا به صراحت خطاب به حسن روحانی افزود:‌ «زیبنده یک مقام اجرایی رسمی نیست که بدون تحقیق و بی‌محابا درباره افراد فاقد صلاحیت سخن بگوید.»

در این بیانیه همچنین آمده که کشور در شرایط فعلی «بیش از گذشته نیاز به اتحاد و همدلی دارد» و مسئولان کشور باید در «بیان اظهارات و نظرات خویش سنجیده‌تر عمل کرده و از ایجاد تشنج خودداری» کنند.

رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس به دست هیئت‌های نظارت به دلایل «سوءاستفاده مالی و اقتصادی»، موجب شد حسن روحانی از این شورا بخواهد «مردم را ناراحت» نکند و گفت که «عملکرد جناحی» این شورا «یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف» می‌کند.

اظهارات وی به فاصله اندکی با واکنش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روبه‌رو شد که در توئیتی انتقاد از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را «پروژه‌ای ضدملی» توصیف کرد و رئیس‌ جمهوری ایران را «پیشگام» آن معرفی کرد.

آقای کدخدایی روز چهارشنبه، ۲۵ دی، به کنایه اضافه کرد: «البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

این توئیت با واکنش فوری دفتر ریاست جمهوری مواجه شده و روابط عمومی این دفتر سخنان آقای کدخدایی در این زمینه را «کاملا شتابزده، نسنجیده و شخصی کردن یک موضوع ملی» دانست.


روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که توئیت سخنگوی شورای نگهبان دارای «ادبیات و کلماتی سخیف» بود و نشان‌دهنده «سیاست و رویکرد وی نسبت به انتخابات» است.

دفتر ریاست جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرده است که اظهارات کدخدایی «صرفا بازگوکننده نظرات شخصی وی و نه نظر و دیدگاه رسمی نهاد مقدس شورای نگهبان باشد».

روزنامه جمهوری اسلامی هم در شماره روز پنج‌شنبه، ۲۶ دی، در واکنش به توئیت کدخدایی نوشت: «باید گفت او اول باید آداب سخن گفتن درباره انتقاد را بیاموزد، سپس سخنگوی شورای نگهبان شود.»

شورای نگهبان مسئولیت تائید صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس را که قرار است دوم اسفند برگزار شود، بر عهده دارد.

همواره هنگام برگزاری انتخابات و تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات، انتقادهای فراوانی متوجه عملکرد این شورا می‌شود، اما این شورا نیز به طور مکرر اعلام کرده که انتقاد از شورای نگهبان، «نمی‌تواند تاثیری در اعلام نظرات این نهاد داشته باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان پیش از این خبر داده بود که مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ نامزدها «مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت» است و «سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها است.»

علی مطهری، محمود صادقی، غلامرضا حیدری، فاطمه سعیدی، الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، طیبه سیاوشی، از اعضای شاخص فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) و محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن و نادر قاضی‌پور، از نماینده‌های مشهور اصولگرا هستند که خبر رد صلاحیت آنها منتشر شده است.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG