لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

حمله سخنگوی شورای نگهبان به روحانی در پی انتقاد از رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، انتقادها از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را «پروژه‌ای ضدملی» توصیف کرد و در انتقادی تند حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، را «پیشگام» آن دانست.

آقای کدخدایی روز چهارشنبه، ۲۵ دی، در توئیتی نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است.»

وی در عین حال به کنایه نوشته است که «البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

روابط عمومی ریاست جمهوری ایران نیز در واکنش به این سخنان آقای کدخدایی در اطلاعیه‌ای اعلام که سخنگوی شورای نگهبان «در واکنشی کاملا شتاب زده و نسنجیده» و «با بکار بردن ادبیات و کلماتی سخیف» یک «موضوع ملی» را تبدیل به امری «شخصی» کرده است.

شورای نگهبان مسئولیت تائید صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس را که قرار است دوم اسفند برگزار شود، بر عهده دارد.

در همین حال حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت از دست‌اندرکاران انتخابات خواست: «آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید، اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید.»

وی به طور غیرمستقیم شورای نگهبان را به عملکرد جناحی متهم کرد و افزود:‌ «به مردم نگوییم در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ این که انتخابات نمی‌شود.»

آقای روحانی با بیان این که «با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد» افزود: «بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید... شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید.»

رئیس‌ جمهوری ایران در ادامه برای تائید سخنان خود از قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس که از سوی ارتش آمریکا در عراق کشته شد، یاد کرد و گفت که او «جناحی و حزبی نبود، با همه خوب بود. پیش همه می‌رفت و با همه مشورت می‌کرد و از همه مشورت می‌گرفت.»

وی بدون اشاره به شخص یا جناح خاصی افزود: «بیاییم سبک فکر سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم و در کنار هم قرار بگیریم.»

۲۳ دی، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از سوی هیئت‌های نظارت خبر داد و دلیل آن را نیز «سوءاستفاده مالی و اقتصادی» عنوان کرد.

به گفته وی، مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ نامزدها، «مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت» است و «سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها است.»

علی مطهری، محمود صادقی، غلامرضا حیدری، فاطمه سعیدی، الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، طیبه سیاوشی از اعضای شاخص فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) و محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن و نادر قاضی‌پور، از نماینده‌های مشهور اصولگرا هستند که خبر رد صلاحیت آنها منتشر شده است.

منابع: ایرنا، توئیتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG