لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

ادامه اعتراض‌ به سفیر بریتانیا در مجلس و خطبه‌های نماز جمعه


تصویری از تجمع اعتراضی علیه سفیر انگلیس در مشهد
تصویری از تجمع اعتراضی علیه سفیر انگلیس در مشهد

در حالی که رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران، «موقتا» به لندن بازگشته است، اظهارنظرها و تجمع اعتراضی علیه او در ایران ادامه دارد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، احمد بیگدلی، عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلب) مجلس ایران گفته است سفیر انگلیس «دنبال جاسوسی» بوده و خواستار برخورد جدی با او شده است.

او حضور سفیر بریتانیا در تجمعی را که به احترام قربانیان سقوط هواپیما برگزار شده بود «کاملاً غیرقانونی و برخلاف مقررات بین‌المللی» دانسته و گفت که هدف بریتانیا این بوده که «به دنیا پیام دهد که ما هم با معترضان همراه هستیم».

سفیر بریتانیا در تهران روز شنبه، ۲۱ دی‌ماه، به دنبال حضور در مراسمی به مناسبت گرامیداشت جان‌باختگان سرنگونی هواپیما مسافربری، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

آقای مک‌ایر روز یک‌شنبه ۲۲ دی در توئیتی توضیح داد: «در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای ۷۵۲ بودند رفتم.»

اما به نظر می‌رسد منتقدان سیاست‌های بریتانیا در ایران و به‌ویژه تندروها این توضیح را نپذیرفته‌اند.

در واکنشی دیگر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی روز جمعه، ۲۷ دی، در بیانیه‌ای رفتار سفیر بریتانیا را «وقاحت» توصیف کرد.


خبرگزاری مهر هم گزارش داد که در مشهد جمعی از «دانشجویان و مردم» مقابل یکی از دفاتر وزارت خارجه ایران در این شهر تجمع کرده و به «حضور سفیر انگلیس در تجمعات هنجارشکنانه» اعتراض کرده‌اند.

پیش از این برخی مقام‌های ارشد حکومت مانند احمد جنتی، رئيس‌ مجلس خبرگان و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خواستار اخراج سفیر بریتانیا شده بودند.

در خطبه‌های امروز نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران هم ائمه جمعه خواستار اخراج سفیر بریتانیا شدند.

غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت اگر سفیر بریتانیا اخراج نشود، سفارت این کشور در تهران به «لانه جاسوسی» تبدیل می‌شود.

رسول فلاحتی، امام جمعه رشت هم گفت علاوه بر اخراج سفیر، باید در رابطه دیپلماتیک با بریتانیا نیز تجدیدنظر شود.

وزارت خارجه بریتانیا روز ۲۵ دی‌ماه اعلام کرد که سفیر این کشور در سفری «از پیش ‌برنامه‌ریزی‌شده» به لندن بازگشته است. هنوز زمان بازگشت آقای مک‌ایر به ایران اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG