لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

رئیس فیفا: ایران برای اجازه ورود زنان به ورزشگاه «تضمین» داده است


جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، اعلام کرده‌است مقام‌های ایرانی برای ورود زنان به استادیوم ورزشی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در تهران «تضمین» داده‌است.

به گزارش روز یکشنبه ۳۱ شهریور خبرگزاری رویترز، وی گفته‌است مقامات ایران قول داده‌اند در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در تهران، مانع از ورود زنان به استادیوم نشوند.

ایران روز ۱۸ مهرماه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال کامبوج خواهد بود و فیفا طی روزهای گذشته هیاتی را برای مذاکره با مقامات ایران و دیدار از استادیوم به تهران فرستاده‌است.

اینفانتینو می‌گوید مقامات ایران قول داده‌اند به زنان اجازه ورود به استادیوم بدهند و این «بسیار مهم» است چرا که طی ۴۰ سال گذشته، به غیر از چند استثنا، هرگز چنین چیزی در ایران اتفاق نیفتاده است.

توجه جهانی به این موضوع پس از آن بالا گرفت که سحر خدایاری، طرفدار تیم فوتبال استقلال تهران، نتوانست وارد ورزشگاه شود و پس از تشکیل پرونده قضایی برای وی و اعلام شش ماه زندان، اقدام به خودسوزی کرد و درگذشت.

این رخداد بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشت و فیفا را وادار کرد تا در بیانیه‌ای، تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» توصیف کند و از مقام‌های دولت ایران بخواهد تا «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.
اینفانتینو می‌گوید لازم است که زنان بتوانند به باشگاه‌ها بیایند.

وی گفت ما باید ایران را «با احترام، اما روشی قدرتمند و محکم» قانع کنیم که نمی‌توانیم بیش از این منتظر بمانیم.

قرار است جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ برگزار شود و هم‌اکنون آمادگی‌ها برای بازی‌های مقدماتی، از جمله میان تیم‌های کامبوج و ایران در باشگاه آزادی تهران انجام می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه فیفا اعمال هرگونه تبعیض جنسیتی، از جمله ممانعت از ورود زنان به استادیوم‌ها ممنوع است.

پیشتر غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران، در روز ۲۴ شهریور گفته بود: «به‌طور حتم حضور زنان در دیدار ایران و کامبوج به صورت گزینشی نخواهد بود و می‌توانند به صورت اینترنتی بلیط این دیدار را خریداری کنند».

وی افزوده بود که هنوز بحث حضور زنان در بازی‌های باشگاهی مطرح نیست.

در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی زنان ایرانی برای تماشای بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌ها صورت گرفته‌است ولی این امر با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده و حتی نیروی انتظامی زنانی را که سعی دارند وارد ورزشگاه شوند بازداشت می‌کند.

تیرماه پارسال ۱۸ زن سرشناس ایرانی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های فیفا از فدراسیون جهانی فوتبال درخواست کردند تا «از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد».

فیفا روز شنبه اعلام کرد کارها را با مقامات فدراسیون فوتبال ایران پیرامون طرح ورود زنان به استادیوم‌ها پیش می‌برد.

منابع: رویترز، رادیو فردا. ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG