لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۷

روزنامه آلمانی: آزمایش‌های موشکی ایران دو برابر شده است


یک روزنامه آلمانی به نقل از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی خبر داد که ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی هفت موشک میان‌برد و پنج موشک کوتاه‌برد و کروز را آزمایش کرده و تعداد این آزمایش‌ها نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

براساس گزارش روزنامه «ولت ام زونتاگ» که بخش‌هایی از آن در خبرگزاری آلمان منتشر شده، ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، حداقل هفت موشک میان‌برد و پنج موشک کوتاه‌برد و کروز را آزمایش کرده است و این موشک‌ها توان رسیدن به منطقه اتحادیه اروپا را نیز دارند.

براساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی چهار موشک میان‌برد و یک موشک کوتاه‌برد را آزمایش کرده بود.

این روزنامه یادآوری کرده که موشک‌های میان‌برد با برد دو هزار کیلومتر می‌توانند از ایران، عربستان سعودی و هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهند.

روزنامه «ولت ام زونتاگ» بدون اشاره به نام کشوری خاص نوشت که این اطلاعات مربوط به گزارش سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی است.

گزارش این روزنامه چند روز پس از نشست شورای امنیت درباره تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران منتشر شده است.

موضوع آزمایش موشکی تازه در ایران را برای نخستین بار مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، مطرح کرد و مقامات جمهوری اسلامی نیز انجام این آزمایش را تکذیب نکردند اما وزیر خارجه ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های ایران را رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی را به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد، اتهامی که ایران آن را «بی‌پایه» می‌داند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

با استفاده از روزنامه «ولت ام زونتاگ» ، خبرگزاری آلمان، و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG